Finne maks og min verdi av cosinus funkjson

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Eksamensstressa

Hei

Sitter med følgende oppgave

I Lillevik måler de sjøtemperaturen gjennom heler året. Et år på 365 dager var temperaturen T(x) målt i grader Celsius på dag nr. x i året gitt ved

T(x)=8cos( ((2*pi*x)/(365)) - ((80*pi)/(73)) + 13

Finn ved regning den høyeste og den laveste sjøtemperaturen. Når har sjøen disse temperaturene?

Tenkte at man først må derivere funksjonen, men usikker når det gjelder derivasjon brøk og man har to brøker?

Setter stor pris på all hjelp!
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

hei. tenk på enhetssirkelen. hva er den største/minste verdien som funksjonen cos(v) eller sin(v) kan gi?
Eksamensstressa

hallapaadeg skrev:hei. tenk på enhetssirkelen. hva er den største/minste verdien som funksjonen cos(v) eller sin(v) kan gi?
0 og 1? Evt 2pi?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Funksjonsverdien sin sin(x) og cos(x) ligger i området -1 til 1.
Eksamensstressa

Lektorn skrev:Funksjonsverdien sin sin(x) og cos(x) ligger i området -1 til 1.
skal jeg da sette ligningen lik 1 og -1?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Nei, da kan du argumentere for maks/min-verdi. Ut fra cos-uttrykket får du maks 1 og min -1. Denne verdien skal multipliseres med 8, og så skal du legge på 13.

Hvis du skal løse det med likning, må du derivere uttrykket og sette den deriverte lik null, og deretter finne topp- og bunnpunkt på vanlig måte.
Svar