samf.økonomi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Heisann! Jeg har nettopp begynt et nytt fag og sitter helt fast i en oppgave :evil: litt redd for å spørre fordi jeg mistenker at det egentlig er fryktelig lett, men nå er jeg ekstremt frustrert så la gå... Oppgaven går som følger;

Et bakeri har produktfunksjonen Y = 10N, der N er bruken av arbeidskraft målt i timer og Y er antall grovbrød. Timelønnskostnaden er W=150. Hva er marginalproduktiviteten til arbeidskraft, og hva marginalkostnaden til bedriften? Hvis prispåslaget er μ = 0,5, hva blir prisen på et grovbrød?

Jeg har formlen (MNP= F(K,N+1) - F(K, N)), men sliter litt med å løse da jeg verken har K (kapitalbeholdning) eller noen verdier for N....

Hadde blitt veldig glad for litt hjelp, så jeg kan legge meg med et smil om munnen :lol: :lol:
kreativitetNO
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 20/08-2015 15:47

Hvor har du den formelen fra (er det noe du har funnet på selv?) og hvor kom kapitalbeholdning fra plutselig? :)
Gjest

Formelen for MNP sier egentlig bare at du skal finne endringen i produksjon ved å øke innsats en enhet. Altså [tex]\dfrac{ \Delta brød}{\Delta Arbeidstimer}[/tex] Hvor [tex]\Delta Arbeidstimer[/tex] er [tex]1[/tex]. Du trenger ikke å vite kapital beholdning for å regne ut marginal produktet og marginal kostnaden
kreativitetNO
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 20/08-2015 15:47

Guest skrev:Heisann! Jeg har nettopp begynt et nytt fag og sitter helt fast i en oppgave :evil: litt redd for å spørre fordi jeg mistenker at det egentlig er fryktelig lett, men nå er jeg ekstremt frustrert så la gå... Oppgaven går som følger;

Et bakeri har produktfunksjonen Y = 10N, der N er bruken av arbeidskraft målt i timer og Y er antall grovbrød. Timelønnskostnaden er W=150. Hva er marginalproduktiviteten til arbeidskraft, og hva marginalkostnaden til bedriften? Hvis prispåslaget er μ = 0,5, hva blir prisen på et grovbrød?

Jeg har formlen (MNP= F(K,N+1) - F(K, N)), men sliter litt med å løse da jeg verken har K (kapitalbeholdning) eller noen verdier for N....

Hadde blitt veldig glad for litt hjelp, så jeg kan legge meg med et smil om munnen :lol: :lol:
Kanskje W og K er forvekslet i en oversettelse? W for Work og K for Kostnad eller noe sånt. Da gir F(K,N) mening som en funksjon for totalkostnaden for N brød når kostnaden per arbeidstime er K. F(K,N) må være KN/10. F(K,N+1) er dermed K(N+1)/10. Forskjellen på disse er hvor mye det koster å produsere 1 brød til som jo er definisjonen på marginalkostnaden.

[tex]f(K,N+1)-f(K,N)=\frac{K(N+1)}{10}-\frac{KN}{10}=\frac{KN+K-KN}{10}=\frac{K}{10}[/tex]

Setter vi inn [tex]K=150[/tex] får vi at marginalkostnaden er 15. Og det virker rimelig at det alltid koster 15 å lage 1 brød til hvis hverken faste kostnader eller andre ting er tatt med, noe som gjør hele oppgaven litt meningsløst etter min mening ;)
Svar