Matematikk 1 - Umulig

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei!

Jeg har da begynt med siv.ing studiene på NTNU, og jeg har matematikk 1 dette semesteret, et fag som mange her sikkert kjenner til.
Jeg har hatt noen forelesninger, og jeg klarer ingenting i det hele tatt. Det største problemet er at i år er det et nytt "system" i matte 1. Forelesningene er delt inn i oversikts forelesninger og interaktive forelesninger. I oversikts skal foreleseren formidle stoffet, men ikke veldig grundig, og i de interaktive skal vi gå igjennom oppgaver knyttet til det vi har lært. Problemet her er at det er ingen sammenheng. Oppgavene som tas opp i de interaktive er ikke i nærheten av det vi har lært, og vi har i tillegg maple TA tester på nettet som vi må bestå. Her er oppgavene laget av en annen doktorgradsstudent, og disse oppgavene her har ingen av oss sett heller. Akkurat nå tenker jeg at jeg kanskje må droppe ut av studiet siden det ser ut som om at jeg ikke har noe å gjøre her på noen måte. Matte pleide å være favorittfaget mitt, men når jeg ikke vet hvordan jeg skal lære meg stoffet til å gjøre oppgaver av en helt annen art, da blir jeg helt forbauset og stum. Jeg kommer helt sikkert til å stryke denne/ikke få godkjent denne første maple TA testen siden jeg bare klarte den første grenseverdioppgaven, og det var det.

Har noen her råd eller andre kommentarer til hva jeg kan gjøre?
Ikke si jobb hardere/gjør flere oppgaver. Det har jeg prøvd, og gjør fortsatt. De viktige kunnskapene og resultatene jeg har fra vgs føles på dette tidspunktet helt ubetydelige.
Gjest

ThomasSkas skrev:Hei!

Jeg har da begynt med siv.ing studiene på NTNU, og jeg har matematikk 1 dette semesteret, et fag som mange her sikkert kjenner til.
Jeg har hatt noen forelesninger, og jeg klarer ingenting i det hele tatt. Det største problemet er at i år er det et nytt "system" i matte 1. Forelesningene er delt inn i oversikts forelesninger og interaktive forelesninger. I oversikts skal foreleseren formidle stoffet, men ikke veldig grundig, og i de interaktive skal vi gå igjennom oppgaver knyttet til det vi har lært. Problemet her er at det er ingen sammenheng. Oppgavene som tas opp i de interaktive er ikke i nærheten av det vi har lært, og vi har i tillegg maple TA tester på nettet som vi må bestå. Her er oppgavene laget av en annen doktorgradsstudent, og disse oppgavene her har ingen av oss sett heller. Akkurat nå tenker jeg at jeg kanskje må droppe ut av studiet siden det ser ut som om at jeg ikke har noe å gjøre her på noen måte. Matte pleide å være favorittfaget mitt, men når jeg ikke vet hvordan jeg skal lære meg stoffet til å gjøre oppgaver av en helt annen art, da blir jeg helt forbauset og stum. Jeg kommer helt sikkert til å stryke denne/ikke få godkjent denne første maple TA testen siden jeg bare klarte den første grenseverdioppgaven, og det var det.

Har noen her råd eller andre kommentarer til hva jeg kan gjøre?
Ikke si jobb hardere/gjør flere oppgaver. Det har jeg prøvd, og gjør fortsatt. De viktige kunnskapene og resultatene jeg har fra vgs føles på dette tidspunktet helt ubetydelige.
Neeeeeeeeeeeeeeeeei. Ikke dropp ut. Matematikk 1 (tilsvarende mat1100 på UiO) er i alle fall etter min mening og jeg tror ganske mange andre sin også, det absolutt største trinnet å klatre over (faglig) når du starter ved universitetet.

Matematikk 1 legger grunnlaget for alt du skal gjøre de neste 5 årene og undervises derfor på en helt annen måte som, forståelig nok, får studenter til å grine. Som du sikkert har hørt gang på gang nå (samme smørja hvert år) så er det faktisk slik at mange av de som gir opp matematikk 1 kommer rett fra videregående med 6 i snitt og tror de er best i alt, sånn er det ikke. Lær deg at du suger like mye som alle andre. Det er en grunn til at du er kommet inn hvor du faktisk har kommet inn. Er det noe det er feil med så er det ikke kunnskapene, men selvtilliten. Det er ikke meningen at du skal forstå alt, men heller skal du få en overfladisk oversikt over "hvordan matte gjøres på universitetet" deriblant de grunnleggende ideene og føring.

Du har satt opp øvingstimer hvor du kan bli håndholdt gjennom hele oppgaven, du har flust med studenter rundt deg som du burde utnytte, du kan spørre foreleser i pausen, du kan spørre fadderne dine hvis du ble godt kjent med dem, du kan spørre her på matematikk.net og mye mye mer, men du må ha vilje også! Samle alle spørsmålene du måtte lure på etter hver forelesning også spør du rett og slett stud.assene ved neste interaktive forelesning (eller vær litt frekk og prøv på mail)

Om jeg ikke tar helt feil så trenger du til og med bare 4/6 oppgaver (hvor noen til og med er multiple choice....) godkjent og 8/12 øvinger godkjent for å ta eksamen. Teknisk sett kan du ta ferie i fire uker og likevel klare det, men istedenfor å ta ferie, bruk denne tiden til å sette deg inn i systemet, bygge arbeidsvaner og henge deg som en blodigle på andre folk som kan hjelpe deg.
Dropper du ut så dropper du ut. I så fall kan du stille deg opp i sutre køen sammen med alle de andre som ga opp og vente til neste år, eller så kan du prøve så godt du kan og la det gå sin gang og sannsynligvis havne i 75%+ kategorien med studenter som står. (Gikk det dritt på eksamen så kan du ta den opp igjen til neste semester).
Håper denne lille talen hjalp humøret ditt litt hvis ikke er det ikke krise, shit happens, folk dropper ut, livet går sin gang. :)

PS: jobb hardere.
Paria

Ja, ta deg sammen. :D:D:D:D:D

Til og med jeg klarte å få en C i Matematikk 1 og jeg er en person svært mange av professor-standen mener ikke hører til på NTNU :D. Bare slapp helt av, det vil gå mye bedre etterhvert. Det er bare i starten det er litt traurig. Det tar tid å komme seg inn i systemet og øvinger og slikt.

Jeg foreslår at du ser litt på eksamensoppgavene og slikt for å se an vanskelighetsgraden på eksamensoppgavene. De er ofte enklere enn oppgavene på øvinger, spesielt gjelds dette Maple-oppgavene.

En annen ting du bør vurdere er muligens ikke gå på forelesninger i matematikk og heller jobbe deg gjennom pensum på egen hånd. Dette fungerer for mange.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Da kan jeg fortelle deg at det er få studenter som har tenkt at matematikk 1 ikke var et arbeidskrevende, uforståelig fag. Mitt beste tips er å lese læreboken. Lærebøkene er veldig bra. Ikke forvent å kunne løse oppgaver kun etter å ha vært på forelesning.
Gjest

Fibonacci92 skrev:Da kan jeg fortelle deg at det er få studenter som har tenkt at matematikk 1 ikke var et arbeidskrevende, uforståelig fag. Mitt beste tips er å lese læreboken. Lærebøkene er veldig bra. Ikke forvent å kunne løse oppgaver kun etter å ha vært på forelesning.
Jeg skjønner poengene og det dere alle sier ovenfor.
Det med læreboka, den er på engelsk, noe som gjør det vanskeligere. Jeg er god i engelsk, men allikevel er teoremene formulert mer avansert.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Bruk Kalkulus av Tom Lindstrøm da.
Gjest

Gjest skrev:
Fibonacci92 skrev:Da kan jeg fortelle deg at det er få studenter som har tenkt at matematikk 1 ikke var et arbeidskrevende, uforståelig fag. Mitt beste tips er å lese læreboken. Lærebøkene er veldig bra. Ikke forvent å kunne løse oppgaver kun etter å ha vært på forelesning.
Jeg skjønner poengene og det dere alle sier ovenfor.
Det med læreboka, den er på engelsk, noe som gjør det vanskeligere. Jeg er god i engelsk, men allikevel er teoremene formulert mer avansert.
Jeg kan love deg at du kan glatt få C uten å kunne et eneste teorem. Det viktige er ikke formuleringen til teoremet eller hva de sier, men ideen. Selvfølgelig skjønner du teoremet så er det kjempebra, men det er ikke strengt tatt nødvendig om du ikke har så store ambisjoner. Skjønner du prinsippet bak skjæringsetningen så kan du nok. Ja kanskje det var noe sånn tøye/strekke greier? Joda når a er der nede og b er der oppe så gir det jo mening at grafen må gå gjennom der et sted. Alt du trenger om målet ditt er "å ikke stryke".
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Er det noen som vet om det er stor forskjell på Matematikk 1 på NTNU og Matematikk 1000 på HiOA?

Ellers har du alt fått gode råd. Noen fra meg som sikkert har vært nevnt før:

- Forelesning: Jeg er en type som får SVÆRT lite ut av forelesning i de fleste fag. Jeg lærer ved å sette meg ned med boken, bla gjennom, skrive ned teoremer og løse oppgaver. I Matematikk 1000 fikk jeg tilnærmet null utbytte, så for min del var det ineffektiv ressursbruk. Gikk av og til kun for å være sosial.

- Gå på øvinger. Allier deg med noen elever du kan samarbeide med. Kollokvie kan være lurt. Jeg liker best å jobbe alene, så bruker ikke dette så mye selv, men tror man kan få mye gratis her. I hvert fall er det gull verdt å kunne diskutere med noen (helst noen som er flinkere) og ikke bare på forum.

Til slutt kan jeg nevne at jeg kjenner en siv.ing fra NTNU som fikk E på Matematikk 1. Fikk litt sjokk når han først sa det, ettersom jeg alltid har sett på han som veldig oppegående og flink. Han kom seg fint gjennom resten av studiet.

Skulle det ikke gå så bra som du vil, så kan du alltids ta opp igjen faget senere (han over gjorde ikke). Det er rikelig med folk som gjør dette. Å droppe ut kun fordi du synes det virker veldig utfordrende er noe overilt. Dessuten er det gjerne slik at selv om ting føles overveldende, så løsner ting litt etter hvert.

Du er garantert ikke alene om å føle at det er tøft, så stå på og vær optimistisk! Det skal være litt vanskelig! :)
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Kanskje en litt "gammel", men hvordan gikk det med eksamen? :)
Svar