Integral - Anvendelse

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

En forskningsubåt har et sirkulært vindu med radius 50 cm. Vinduets sentrum er 10
meter under havoverflaten. Finn den totale kraften F mot vinduet som oppstår på
grunn av det hydrostatiske trykket.

Jeg ser ikke helt hvordan jeg skal løse oppgaven, og generelt tenke/resonnere her.
Jeg har tegnet opp figuren, litt dårlig nok og unøyaktig, men jeg ser ikke hvordan man skal anvende integral her.
Og hvilken funksjon skal man se på?
MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

Det hydrostatiske trykket $y$ meter dypt er $P = \rho gy$, der $\rho$ er massetettheten til vann og $g$ er tyngdeakselerasjonen. Trykk er definert til å være kraft per areal, altså $P = \frac{F}{A}\Rightarrow F = PA$. For et lite areal $dA$ har man da $dF = P~dA = \rho gy~dA$. Vet du hvordan du kan fortsette?
Gjest

MatIsa skrev:Det hydrostatiske trykket $y$ meter dypt er $P = \rho gy$, der $\rho$ er massetettheten til vann og $g$ er tyngdeakselerasjonen. Trykk er definert til å være kraft per areal, altså $P = \frac{F}{A}\Rightarrow F = PA$. For et lite areal $dA$ har man da $dF = P~dA = \rho gy~dA$. Vet du hvordan du kan fortsette?
Hei, skal vi se her.
Den d'en foran A'en, står det for delta, altså endringen, eller derivert? Jeg ser for meg delta, ettersom dA/dx ville vært derivert?
Uansett,så tenker jeg meg kanskje videre slik?

[tex]dF=PdA=pgy\cdot dA[/tex]

[tex]F=pgy\int dAdr[/tex]

Altså, pgy = konstant, og settes utenfor, også tenker jeg å integrere arealfunksjonen?
Btw, hvordan skal jeg tenke meg hva som skal være integrasjonsgrensene her?

Fortsetter:

[tex]F=\pi pgy\int r^2dr[/tex]
MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

$d$-en foran $A$-en brukes til å betegne noe som er uendelig lite, som i uttrykket $\int f(x)~dx$. Du kan ikke sette $y$ på utsiden, ettersom $y = 9.50~m$ i toppen av vinduet, og $y = 10.50~m$ i bunnen av vinduet. For å finne den totale kraften $F$ kan du legge sammen alle de små kreftene $dF$, altså integrere $dF = P~dA$ over vinduet. $$\int_{\rm vindu} dF = F = \int_{\rm vindu} P~dA = \rho g\int_{\rm vindu}y~dA = \rho g\int_{\rm vindu}(50-h)~dA$$
der $h$ er høyden over senteret til vinduet, slik at $y = 50 - h$. For å evaluere integralet kan du for eksempel finne et uttrykk for $dA$ ved å dele opp vinduet i tynne horisontale rektangler med bredde $\sqrt{0.5^2-h^2}$ og høyde $dh$, og integrere fra $h = -0.50$ til $h = 0.50$.
Svar