Mikroøkonomi?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
annzi

Hei :)
Er det noen her som kan noe om Mikroøkonomi??
Sitter med oppgave med 50spm,hvor 25 må være rett.
Jeg forstår hensikten med hele Mikroøkonomien,men det jeg ikke forstår er logikken bak alt dette!
Har forstått at matte er en stor del i dette faget,men føler jeg har liten fremgang når jeg ikke forstår det jeg leser og skriver :shock:
Er det noen som kan hjelpe meg??
vgb
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 29/11-2011 21:07

Skjønner ikke helt hva du er ute etter her.
Ønsker du en forklaring på hvorfor og hvordan ulike typer matematikk er relevant for mikroøkonomien?
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

Matte er kanskje ikke en stor del av mikroøkonomi. Det er vel mer å lære begreper og se sammenhenger, og organisere det du ser på en oversiktlig måte. Det ikke mer enn enkle sammenhenger mellom ting som tilbud og etterspørsel. Dette gir ting som likevekstpunkter og priselastisitet.

Det er ikke mer komplisert enn at du kan prøve å legge ut en vare til salgs på finn.no. (kanskje du ikke har varen, men bare vil eksperimentere)

Hvis varen er en 1000 lapp, og du avertere den for kr 2000, selger du ingen. Hvis du averterer den for kr 500 selger du veldig mange. Hva koster det deg å levere denne varen? Tjener du penger på dette?

Du kan svare på disse spørsmålene uten mye matte.
Svar