Spørsmål vedrørende fartsvektor og lengden av denne.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Hei,

Jeg er noe forvirret over et resultat eller utledning i en bok jeg leser. Det er mulig jeg misforstår notasjonen.

"På norsk er begrepene fart og hastighet synonyme. Noen velger imidlertid å bruke hastighet om vektoren [tex]v[/tex]
og fart om lengden av denne vektoren, det vil si om [tex]v=|v|[/tex]"

Dette innledningsvis. Så senere kommer dette:

"Hvis fartsvektoren er [tex]v[/tex], er farten langs x-aksen [tex]|v|=\sqrt{v*v}=v_{x}[/tex]"

Dette resultatet blir brukt videre uten forklaring, men er vel antatt forkunnskap.

Jeg har alltid lært at man bruker pytagoras for å finne lengden til en vektor, men dette blir vil ikke helt det. Er det fordi det er en slags dekomponering og man kun betrakter x-retning? Setter pris på en forklaring om noen vet! :)

PS: All notasjon over er vektorer, men fikk ikke til pilen over.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Ser også at en annen bok jeg har skriver følgende definisjon (uten bevis eller utledning):

"La [tex]a=<a_{1},a_{1},...,a_{n}>[/tex] og [tex]b=<b_{1},b_{1},...,b_{n}>[/tex] være to vektorer fra [tex]R^{n}[/tex].

Da er [tex]|a|=\sqrt{a_{1}^{2}+a_{2}^{2}+...+a_{3}^{2}}=\sqrt{a*a}[/tex]

Som vel er samme definisjon jeg nevnte innledningsvis.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

"Hvis fartsvektoren er [tex]v[/tex], er farten langs x-aksen [tex]|v|=\sqrt{v*v}=v_{x}[/tex]"
Vi har generelt at $|\vec{v}|=\sqrt{\vec{v}\cdot \vec{v}}=\sqrt{v_x^2+v_y^2+v_z^2}$. Hvis både $v_y=v_z=0$, så får vi jo at $|\vec{v}|=\sqrt{\vec{v}\cdot \vec{v}}=\sqrt{v_x^2}=|v_x|$. Boka må ha antatt at komponentene i y- og z-retning er 0. I tillegg har den glemt å ha med absoluttverditegn.

Det er riktig at hastighet er vektoren, mens fart er absoluttverdien av den. Forskjellen ignoreres av en eller annen merkelig grunn på vgs, mens på universitetet brukes begrepene "riktig". På engelsk har vi jo også at velocity er vektoren, mens speed er lengden av den.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Hjertelig, Plutarco!

Jeg skjønte det nå. Ble bare litt forvirret av notasjonen. :)
Svar