nivålinjer??

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
solsikke

Kommunen du bor i skal investere i fornybar energi, og har tatt beslutning om å opprette en vindmøllepark. Som driftsansvarlig i kommunen får du i oppdrag å sette dette i verk.
Det er to størrelser på vindmøller. Den minste typen AE3 koster kr. 3 millioner per stykke, mens den største typen AE12 koster kr. 15 millioner per stykke. Kommunen har satt av maksimalt kr. 345 millioner til prosjektet.
Hver vindmølle av type AE3 krever et fritt areal rundt seg på 2000 m2 for å fungere optimalt mens type AE12 krever et fritt areal rundt seg på 6000 m2. Det er satt av et areal på 165000 m2 til parken.

a) Vi går ut fra at du kjøper inn x vindmøller av type AE3 og y av type AE12. Skriv opp ligningen som viser begrensningene på x og y som skyldes at en skal holde seg innenfor et areal på 165000 m2.
Skriv opp ligningen som viser begrensningene på x og y som skyldes at en skal holde seg innenfor et budsjett på kr. 345 millioner. Tegn området i xy-planet som holder seg innenfor disse begrensningene.

jeg gjorde det sånn: 3x+15y=345
200x+6000y=165000 x>0, y>0

har jeg gjort det rett?

men spørsmålet er dette oppgåven her:


b) Vindmøller av type AE3 produserer 300kW energi, mens type AE12 produserer 1,2MW = 1200kW energi. Tegn inn nivålinjer dersom kommunen vil produsere i) 10 MW energi, ii) 20 MW energi.

då tenkte jeg 0,3x+1,2y=10


er dette rett tenkt eller?
solsikke

og jeg treng hjelp til dette med, skjønner ikke noe, er ikke noe gode på dette:( :(

c) Hvor mange vindmøller av type AE3 og hvor mange vindmøller av type AE12 m ̊a du sette opp for å maksimal produksjon av energi. Hvor mye energi produseres da?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

(a)
Det ser ut til at du har løst deloppgave (a) på rett vis i hvert fall. Du kan forenkle likningene litt mer enn det du har gjort.

Bilde
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
solsikke

takk takk, men hvordan skal jeg gjøre OPPGÅVE B OG C????? SLITE MED DETTE
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Rakk bare å svare på (a) før jeg plutselig måtte dra ut MEN SKAL SE OM JEG IKKE KAN HJELPE DEG LITT MER PÅ VEI. :)

(b)
Ja, du har tenkt riktig! Godt jobbet. Synes du har klart deg veldig bra i denne oppgaven. Er ikke lenge før du mestrer dette!

(c)
Hvis du ser på figuren jeg tegnet opp (og som du kanskje har tegnet opp selv) så kan du beregne hva energiproduksjonen blir i punktene A, B og C. Da skal du kunne se hva som gir maksimal energiproduksjon.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar