defnisjonsområde og verdimengde

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
rosy15

Gitt funksjonen
g(x) = 2x + 1/ x−1
Hva blir definisjonsområdet til g? Lag en tabell med funksjonsverdier. Tegn grafen til g. Hva blir verdimengden til g? det eneste jeg lurer på er hva som blir definisjonsområdet og verdimengden???? alt det andre fekk jeg til



2) Forklar ut fra grafen at g har en invers funksjon. Finn denne inverse funksjonen g−1.

hvordan gjør jeg det??
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

(1)
Vet du hva definisjonsområde og verdimengde er?

(2)
I stedet for [tex]g(x)[/tex] bruker vi [tex]y[/tex].
[tex]y = \frac{2x + 1}{x-1}[/tex]

Løs denne for [tex]x[/tex].
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

1)

Definisjonsmengden til en funksjon er alle gyldige argumentverdier som funksjonen er definert for. Verdimengden er de funksjonsverdier du kan få ut. For inverse funksjoner gjelder det at $D_f = V_{f^{-1}}$ og $V_f = D_{f^{-1}}$

2)

For at en funksjon skal ha en invers må den bare ha en x-verdi som tilsvarer en y-verdi. Den må derfor være strengt voksende/avtakende for alle x på intervallet. Hvordan du gjør det er å omforme funksjonen slik du har x isolert på ene siden.

$y = \frac{2x +1}{x−1} \\
yx - y = 2x + 1 \\
yx - 2x = y + 1 \\
x(y-2) = y + 1 \\
x = \frac {y+1} {y-2}$
Svar