matte 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
seria
Cantor
Cantor
Innlegg: 134
Registrert: 20/09-2021 09:43

kunne jeg ha fått hjelp med oppgave?
Vedlegg
Skjermbilde.PNG
Skjermbilde.PNG (11.09 kiB) Vist 1019 ganger
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 458
Registrert: 26/02-2021 21:28

Tips: Lat A( t ) vere avstanden mellom bilane som funksjon av tida t .

Løysingstrategi:

1) Finn først A( t ).

2) Med endringsraten forstår vi A'( t ) = [tex]\frac{d A(t)}{dt}[/tex]

3) Oppgåva spør etter A'( 0 ) ( trur eg ).
seria
Cantor
Cantor
Innlegg: 134
Registrert: 20/09-2021 09:43

hei,
jeg skjønner ikke hhvordan man skal regne oppgaven ? kunne jeg ha fått hjelp?
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 458
Registrert: 26/02-2021 21:28

Hint: Legg inn eit koordinatsystem med x-akse i vest-aust-retninga og y-akse i sør-nord-retninga.

Posisjon på x-aksen ( målt i km ) ved tida t: s[tex]_{x}[/tex]( t ) = 3 - 60[tex]\cdot[/tex]t

Posisjon på y-aksen ved tida t : s[tex]_{y}[/tex]( t ) = 4 + 70[tex]\cdot[/tex] t

Avstanden A( t ) = [tex]\sqrt{s_{x}( t )^{2} + s_{y}(t)^{2}}[/tex]
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

seria skrev: 27/09-2021 12:10 kunne jeg ha fått hjelp med oppgave?
Hei Seria. På grunn av dine innlegg har jeg sett meg nødt til å oppdatere vår side "skikk og bruk på forum". Du kan lese siden her https://matematikk.net/side/Matteprat:_ ... f%C3%B8rst

Minner spesielt om punkt 2, 3 og 4:

2. Du bør prøve å løse oppgaven så langt du kan. Det er større mulighet for god hjelp dersom du har et forslag til hvordan oppgaven kan løses, om enn så galt.

3. Husk at forumet ikke er et sted der leksene blir gjort for deg. Meningen er at man skal lære av hverandre og læring krever betydelig egeninnsatts utover det å poste et innlegg. I den forbindelse blir innlegg av typen ”Hjelp jeg har eksamen i morgen”, som det er ganske mange av, meningsløse.

4. Velg en god og beskrivende tittel på innlegget ditt. Dvs noe som beskriver oppgaven, og ikke "matte1" eller "statistikk".
Svar