Kvadratrotregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
andersfk
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 21/04-2005 20:54

Holder på å gjøre noen eksamensoppgaver. På en av oppgavene får jeg tallsvaret
[tex]\sqrt{3+2\sqrt{2}}[/tex] mens fasit gir [tex]1+\sqrt{2}[/tex].

Først var jeg sikker på at jeg hadde feil svar, men kalkulatoren antyder at
[tex]\sqrt{3+2\sqrt{2}} = 1+\sqrt{2}[/tex].

Hvordan klarer jeg vise denne likheten?
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Hvis du står med 1+sqrt(2) og skal vise at det er rota til 3+2sqrt(2) er det grei skuring, men andre veien er ikke like god.

Hvis du har et uttrykk av forma [tex]\sqrt{a+b sqrt{c}}[/tex] der a, b og c er heltall og c ikke er et kvadrattall, kan man prøve å skrive det som [tex]d+e\sqrt{c}[/tex]. I så fall får vi
[tex]\sqrt{a+b sqrt{c}}=d+e\sqrt[/tex]
[tex]a+b sqrt{c}=d^2+ce^2+2de\sqrt{c}[/tex]
[tex]a=d^2+ce^2 \vee b=2de[/tex]
Hvis disse ligningene har heltallige løsninger i d og e kan du skrive om uttrykket som vist. Du ser imidlertid at om (d,e) er en løsning av det siste systemet, vil (-d,-e) også være det, men det bør være greit å hvilken løsning som er gyldig.

Det ligger litt mer restriksjoner på hvis og hvor og når det hele over gjelder, men ikke mer enn at man med sunn fornuft skjønner sjøl om man gjør noe rart eller ikke.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Ser at signaturen over her ikke ønsker å gi deg svaret med en gang, men jeg gir deg et lite hint likevel.

[tex]3+2\sqrt{2} = 2 + 2\sqrt{2} + 1[/tex]

Tenk kvadratsetninger!
andersfk
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 21/04-2005 20:54

Takk.

[tex]\sqrt{3+2\sqrt{2}}=\sqrt{2+2\sqrt{2}+1}=\sqrt{(\sqrt{2}+1)^2}=\sqrt{2}+1[/tex]
Svar