Hva er forskjellen på rekursiv og eksplisitt formel?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
meliz
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 05/12-2006 16:02

Jeg lurer på om noen har en god definisjon på dette jeg.

Sitter her med noen figurer og husker ikke helt hvordan jeg kommer frem til de to ulike formlene. Vanskelig når det nesten er ett år siden man jobbet med saken. Flott om noen kan komme med noen velvalgte, lettforståelige ord til meg!:)
helge1
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 30/06-2006 21:43
Sted: Horten

Rekursiv betyr at svaret fra formelen sendes tilbake til en variabel i formelen.
Jeg har ikke grunnlag for å forklare det matematisk, men det forekommer i rekkeutvikling og innen praktiske applikasjoner som reguleringsteknikk og signalbehandling.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

I newtons formel finner du en såkalt rekursiv formel. Du dytter inn ett tall, får ut ett nytt, for så dytte det nye inn osv.
precisely and clearly expressed or readily observable; leaving nothing to implication; "explicit instructions"; "she made her wishes explicit"; "explicit sexual scenes"
Svar