Prosessteknikk oppgave ( Fluidmekanikk )

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
trondern
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 18/11-2005 14:00

Heisann,

Sitter med en øvelsesoppgave her - og har satt meg litt fast.

Bilde

Jeg tror jeg har forstått prinsippet her - at forskjellen i høyden er det dynamiske trykk som styrer - men er ikke helt med på hvordan jeg kan bruke det til å finne farten vannet har i røret.

Massetettheten til vann er for de som ikke kan det i hodet ca 1000 kg/m^3.
Trykket på overflaten er rundt 1.01*10^5 Pa.

Ville satt pris på om noen kan geleide meg i retning av hvordan jeg kommer fram til farten.

Er klar over at dette dreier seg om å forstå Bernoullis likning.

Tusen takk om noen vil hjelpe meg litt her.. er sikkert ikke så vansklig oppgave hehe - bare jeg som ikke har hatt fluidmekanikk på 2 år
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Jeg har ikke vært borti Bernoullislikning på 7-8 år. Men hvis du ser på linken under, og løser mhp v[sup]2[/sup] og v:

http://nn.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5leblende

P:trykk , (rho):tetthet, v:hastighet, g=9.81ms[sup]-2[/sup] og h:høyde

[tex]P_1\;+\;({0.5\rho v_1^2})\;+\;\rho g h_1\;=\; P_2\;+\;({0.5\rho v_2^2})\;+\;\rho g h_2 [/tex]


[tex]v_2\;[/tex](RØR)[tex]=\;[{2(P_1-P_2)\over \rho}\;+\;v_1^2\;+\;2g(h_1-h_2)]^{0.5}[/tex]


EVT.:

[tex]{P_1\over \rho}\;+\;{0.5v_1^2}\;+\;gh_1\;=\;{P_2\over \rho}\;+\;{0.5v_2^2}\;+\;gh_2[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
trondern
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 18/11-2005 14:00

Hmm..spørsmålet er bare om cluet her er om jeg kan si at P1 = P2..og dermed få utrykket

v = [2*g(h1-h2)]^0.5
v = 4.42 m/s
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

trondern skrev:Hei, ja kom fram til det der jeg også - men kjenner jo ikke P1 eller P2. Det som skremmer meg..
Joda, den ene er vel P = [tex]\;1,013\cdot 10^{5}\;(Pa)[/tex] dvs atmosfæretrykket (1 atm). Tenkte vel litt på gasser her jeg

Mulig du kan bruke sammenhengen; vanntrykket øker med 1 atm
for hver 10. meter nedover. Det er vel oppgitt høyder (dybder).

Ja, eller rett og slett at P[sub]1[/sub] = P[sub]2[/sub]...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar