Statistikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
M
Cayley
Cayley
Innlegg: 83
Registrert: 23/02-2007 15:29

Hvordan finner jeg ut om resultatet jeg får på en kji-kvadrattest er i overenstemmelse med et oppgitt konfidensintervall (OR)? Hva er sammenhengen mellom hypotesetester og konfidensintervaller?
andersgu
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 06/05-2007 19:47

M skrev:Hvordan finner jeg ut om resultatet jeg får på en kji-kvadrattest er i overenstemmelse med et oppgitt konfidensintervall (OR)? Hva er sammenhengen mellom hypotesetester og konfidensintervaller?
hvis resultatet fra q-testen ligger i konfidensintervallet er det vel i overensstemmelse?

sammenhengen mellom hypotesetester og konfintervaller er at hvis konfintervallet inneholder en forkastningsgrense, skal H0 forkastes.. med forbehold om feil!
M
Cayley
Cayley
Innlegg: 83
Registrert: 23/02-2007 15:29

Betyr det at hvis f.eks t-verdien fra en t-test ikke ligger i konfidensintervallet, så har man regnet feil?
andersgu
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 06/05-2007 19:47

nei. da skal man forkaste H0, hvis jeg ikke tar helt feil.. konfintervallet setter forkastningsgrensene..
M
Cayley
Cayley
Innlegg: 83
Registrert: 23/02-2007 15:29

Hvis man får en test-størrelse som gir en P-verdi over 5% (signifikansnivået) skal man forkaste H0. Betyr det at test-størrelsen ikke vil ligge i konfidensintervallet hvis man beregner det?
andersgu
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 06/05-2007 19:47

M skrev:Hvis man får en test-størrelse som gir en P-verdi UNDER(!!) 5% (signifikansnivået) skal man forkaste H0. Betyr det at test-størrelsen ikke vil ligge i konfidensintervallet hvis man beregner det?
uten å være skråsikker, tror jeg det er er helt riktig!
M
Cayley
Cayley
Innlegg: 83
Registrert: 23/02-2007 15:29

under, selvfølgelig!:-)
Svar