Går det med IQ'n? grøss....

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Har dere noen gang tatt IQ-test? Tror dere den gjenspeiler evner i matte? Slik at de med høy IQ vil ofte være bedre enn de med mindre?

Finnes sikkert en hel haug med tester som tester det meste, men bør vell være en viss samenheng?

Kunne dere tenkt dere å ta en slik?

Grunnen til jeg spør er at kompisene mine har utfordra meg.. som eneste "matematikker" (ikke det at jeg ville gi meg en slik ærefull tittel) i flokken mener de at dette må testes ut.. Tror de til og med har veddet på hva jeg får. Tror en av dem har meldt meg på noe mensa test tull neste uke! :shock: *redd* !! Vet ikke om jeg skal tørre å ta den.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Vel - noen er vel født med større evne til å se kombinasjon av figurer enn andre. Men jeg er av den oppfatning av IQ kan trenes opp. Gjør man nok av de mensa-oppgavene så blir man flinkere på dem til slutt, sier seg selv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Marilyn_vos_Savant
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Hehe.. pugge til IQ-test... genialt.. :p
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Det er vel ikke akkurat så mange vitenskapsfolk/forskere som tar de testene til Mensa seriøst.

I Mensa's verden er det liksom EN målestokk på intelligens, og denne kan man måle ved å ta de og de testene (som tilfeldigvis de som er tilhengere av Mensa og skårer høyt i det systemet har laget...).

Etter min mening er det ikke noe annet enn å legge puslespill om kapp, og så kåre "geniet" etter det resultatet...

Kjenner en person jeg, som får under 80 på de Mensa-testene... om DET ikke er noen hindring for å skaffe seg toppkarakterer på universitetsnivå, så vet jeg ikke helt hva de testene egentlig skal reflektere.

Sett at man ikke har noen "skade" i hjernen, så tror jeg alle i utgangspunktet har like gode evner til å lære.

Tror alt avhenger av hvordan man blir stimulert i oppveksten (særlig barndom), og ikke minst helse/trivsel. Klassetilhørighet. Med mer.

Det Mensa prøver å måle er jo noe de mener er medfødt.

Syns det rett og slett er veldig merkelig at de tror den testen deres (som kanskje varer 90 min) er et bedre bevis på hvor flink du er, enn hva du faktisk har klart å prestere over ÅR.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Er forskjell på hvor lett folk tar stoffet da. Noen skjønner det med en gang, mens andre bruker lenger tid på å få det inn, men da forstår det veldig godt.

Ja, er enig i det Mensa-tullet. Synes personlig det er et latterlig opplegg, spesielt med tanke på at de får det til å virke som de er så utrolig mye bedre enn mannen i gata. Er en foreleser i kjemi ved NTNU som har vært leder i mensa. Har ikke akkurat hørt alt for mye godt om han som foreleser. Arrogant stil i forhold til studentene er jo fordelaktig . . .
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Magnus skrev:Ja, er enig i det Mensa-tullet. Synes personlig det er et latterlig opplegg, spesielt med tanke på at de får det til å virke som de er så utrolig mye bedre enn mannen i gata. Er en foreleser i kjemi ved NTNU som har vært leder i mensa. Har ikke akkurat hørt alt for mye godt om han som foreleser. Arrogant stil i forhold til studentene er jo fordelaktig . . .
Martin Ystenes... han har skrevet endel i media angående "gifted childs"... han mener jo at ungene hans er "geniale"... og at enhetsskolen vil ødelegge de, og at det i Norge er kultur for at det er bra å være dum...
Magnus skrev:Er forskjell på hvor lett folk tar stoffet da. Noen skjønner det med en gang, mens andre bruker lenger tid på å få det inn, men da forstår det veldig godt.
Tror dette har mest å gjøre med bakgrunnskunnskaper jeg... i min "verden" er "de intelligente" de menneskene som i sin barndom har skaffet seg masse kunnskap, slik at de er bedre rustet til å lære nye ting / løse problemer senere...
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Er han jeg snakker om ja. Altså, fyren har jo noen ok argumenter, men for meg blir mye for fjernt. Bare fordi du heldigvis klarte å løse helt idiotiske oppgaver og komme inn i mensa, vel. For meg er han fortsatt Martin som ikke er noe annet enn en under middels foreleser.
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Nature vs Nurture..

Er det barnet som er genial eller miljøet til barnet som gjør det genial?

Er nok en mellomting vil jeg tro.

Husker jeg hørte om en test der de fortalte forskjellige lærere at de skulle undervise spesielle klasser. Halvparten ble fortalt at elevene deres var genier og halvparten at elevene var (mildt?) tilbakestående. Elevene var helt normale, men det viste seg at de med lærere som trodde barna var genier gjorde det mye bedre.

Nå har jeg ikke noe fast kilde, men virker ganske interesant? Noen av dere hørt om det (evt. liknende)?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Har hørt en liknende historie ja, men om det er sant vet ikke jeg.
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Mensa må jo være verdens minst eksklusive klubb. 5% av jordens befolkning skal kunne bli medlem. Å kalle medlemmer i Mensa for meget intelligente blir jo som å påstå at alle som spiller fotball i divisjonssytemet i Norge er gode fotballspillere, eller at alle som går på ski mer enn 10 ganger i året er eminente skiløpere (antar det er ca 5%).

De testene eg har sett er jo bare dumme. Med endel trening kan man sikkert øke IQen med 20-40 poeng, akkurat som man blir bedre av alt annet man trener på.
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

ingentingg skrev:Mensa må jo være verdens minst eksklusive klubb. 5% av jordens befolkning skal kunne bli medlem. Å kalle medlemmer i Mensa for meget intelligente blir jo som å påstå at alle som spiller fotball i divisjonssytemet i Norge er gode fotballspillere, eller at alle som går på ski mer enn 10 ganger i året er eminente skiløpere (antar det er ca 5%).

De testene eg har sett er jo bare dumme. Med endel trening kan man sikkert øke IQen med 20-40 poeng, akkurat som man blir bedre av alt annet man trener på.
2%
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Forandrer ikke mye på det. Kan ikke gjøre noe annet enn å nikke meg enig gjennom hele innlegget til "ingentingg" :-)
studmat
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 18/11-2006 23:19
Sted: Oslo

Den undersøkelsen du viser til stemmer den. Har studert pedagogikk. Og det er en klassiker. Husker ikke akkurat nå hva den heter, men den er referert i flere lærebøker i pedagogikk. Eks. Gunn Imsen, "Elevens Verden" eller "Lærerns Verden". :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

studmat skrev:Den undersøkelsen du viser til stemmer den. Har studert pedagogikk. Og det er en klassiker. Husker ikke akkurat nå hva den heter, men den er referert i flere lærebøker i pedagogikk. Eks. Gunn Imsen, "Elevens Verden" eller "Lærerns Verden". :)
Uhhh PPU- pedagogikk pensum...kjedelig...
:lol:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Er det noen fra mensa som virkelig har oppnådd noe?
Noen ting i det hele tatt som er verdt å snakke om?

Det er bare folk med mindreverdighetskomplekser som ønsker å hevde seg.
Ikke noe mer. :lol:
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar