Går det med IQ'n? grøss....

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Helt enig med Magnus, Maple og ingentingg. Som et primeksempel på hvordan en IQ-test kan feilklassifisere folk, kan man ta Richard Feynman, som scoret innenfor normal-kategorien i iq-tester, men kom til å bli nobelprisvinner og en av de viktigste skikkelser i moderne fysikk - og kan i dag glatt nevnes i samme åndedrag som Einstein (som har blitt det arketypiske "geni.") Han kom senere også til å kritisere IQ-tester av samme grunner som er nevnt i posten her.

- Og om Ystenes scorer høyere enn Feynman gjorde på IQ-tester, forandrer ikke det min holdning til hvem jeg helst ville hatt som foreleser.
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Når vi først snakker om Feynman...Han er en virkelig artig type. Anbefaler alle å lese bøkene han har skrevet, både faglige, men for undeholdning er hans andre bøker også å anbefale. Kan for eksempel starte med "Surely You're Joking Mr. Feynman". Tror også det ligger noen lengre intervjuer ute med han på Youtube. Synd han døde så tidlig :(
Susanne S
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 31/05-2007 20:58

Jeg mener at mensa-tester gir et veldig lite helhetlig bilde av intelligens. Folks evner til å løse slike oppgaver er en delvis medfødt evne, akkurat som at jeg kan vifte med lilletåa.

Det er helt idiotisk at folk sier om filmstjerner som virker teite at "nja, men hun er altså med i mensa så hun kan ikke være helt dum." De sier det som om det å være med i mensa er det samme som å ta en høy/viktig utdannelse over mange år.

Slik skolesystemet i Norge er lagt opp er kanskje det aller viktigste å ha god hukommelse og evnen til å være selvstendig?
Svar