Funksjoner og derivasjon, innleveringsoppgave..trenger hjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Forvirra
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 26/09-2007 15:38

Hei..

Jeg har en obligatorisk innleveringsoppgave nå på mandag 01.10.2007..
Har vært syk og har derfor ikke fått med meg hvordan jeg skal løse oppgavene..jog er derfor veldig usikker på hvordan disse oppgavene skal løses...kan noen hjelpe meg???

Oppgavene er som følger:

1. Funksjonen y = x[sup]3[/sup]-4x[sup]2[/sup]+x+6
er lik null når x = -1

a) Finn eventuelle andre nullpunkt
b) Finn kandidater til maks/min (stasjonære pkt.)
c) Bestem punktene, både med skjema og med 2.dereivert-testen.
d) Finn vendepunkt


2. Deriver :
a) y = √3x[sup]2[/sup]+x+2

b) y = ln (x[sup]3[/sup] * √x[sup]2[/sup]-1)

c) y = e[sup]x[/sup] * (x[sup]2[/sup]+3x-5)

d) y = (7x[sup]3[/sup]-5x[sup]2[/sup]+4)[sup]3[/sup]


Sikkert innlysende men jeg forklarer likevel:
√=kvadratrot og siden jeg ikke kan trekke en lang strek over alle tallene som den gjelder for så har jeg bare satt den foran, hvilket betyr at alle tallene etter dette tegnet √ , gleder for kvadratroten…

Takker så meget for tips og løsninger...
primus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 25/09-2007 18:52

Sikkert andre her som har en mer utførlig forklaring på dette, men her er mine tanker om oppgv. 1 iallefall. Håper det hjelper deg til å komme i gang :)

Oppg. 1

a) Sett funksjonsuttrykket lik 0 og finn alle mulige løsninger for x

b) Derivér funksjonsuttrykket, sett lik 0 og finn alle mulige løsninger for x (her finner du når stigningstallet til den opprinnelige funksjonen er lik 0, altså toppkt. eller bunnpkt. på grafen.)

c) Faktorisér uttrykket, og sett opp tallinjer for hver av faktorene i skjema for når faktoren er definert, lik 0 osv. 2.-deriverttesten husker jeg ikke i hodet, men det er det sikkert andre her inne som gjør :)

d) Her ville jeg sett på skjemaet fra oppgv. c) og sett når "resultatlinjen" fra tallinjeskjemaet bytter går fra negativ til positiv og omvendt.
Svar