Lineær algebra hjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
erlends
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 21/10-2005 15:10
Sted: Oslo

Hei!

Sitter med noen gamle eksamensoppgaver her og sliter litt med notasjon og lineær algebra med polynomer...

Eksamen mat1120 2006 oppg 3. (UiO)

Oppgave:
La P[sub]2[/sub] betegne vektorrommet som består av alle reelle polynomer av grad opptil 2 i en reell variabel x.

La B={1,x,x[sup]2[/sup]} betegne standardbasisen for P[sub]2[/sub] og la C={x-2,x+2,2x[sup]2[/sup]}

Begrunn at C er basis for P[sub]2[/sub] og bestem overgangsmatrisen fra B til C.

Svaret her skal da bli matrisen P=(-2,1,0 ; 2, 1 0; 0,0,2)
Hvor overgangsmatrisen da er Q= p invers.

Jeg skjønne ikke mellomregningen her. hvordan har de kommet frem til denne matrisen? Noen som vil gi meg noen tips og hjelp på veien?

Takker for alle svar!

Mvh
Erlend
erlends
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 21/10-2005 15:10
Sted: Oslo

Fullstendig fasit til oppgaven ligger for øvrig her (oppgaveteksten er komplett..)

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... p1-2-3.pdf
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Vi finner overgangsmatrisa fra basisen B til C ved å skrive basiskomponentene i C med hensyn på B radvis i ei matrise P. (Les den setninga noen ganger, den blei tung.)

Første rad er -2,1,0 siden [tex]x-2=\underline{-2}\cdot1+\underline{1}\cdot x+\underline{0}\cdot x^2[/tex]; {1,x,x^2} er den (ordna) standardbasisen.

De neste radene finnes likedan.

Dette er en standardoppgave i 1120, jeg vil råde deg til å få orden på basisskifte om du skal konte dette.
erlends
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 21/10-2005 15:10
Sted: Oslo

Takker for svar!

Ja, dette må jeg få skikk på. Er dette samme metode som å sette de to matrisene for B og C sammen og deretter begynne med radoperasjoner?
Svar