mulig?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Freddi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 17/04-2008 23:20

hvis det er noen her som kan 2mx og 3 mx?

Hei, jeg går ut av vg i år med yrkesmatte som tillsvarer 1y.
for og komme inn på den linja jeg ønsker trenger jeg utvidet matte (2 og 3 mx) høyskolen har et sommerkurs for dette. Men de bruker ca 7 uker på hele kurset.

lurer på om dette er overkommelig for en normalt annlagt person? eller er dette kureset for de få supersmarte?



http://www.hit.no/main/content/view/full/17094

også hvis noen andre her har tatt lignene kurs og har noen tips/ erfaringer på hvordan komme seg gjennom er de veldig velkommne :)
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg vil si at det er veldig personavhengig. Matte er et modningsfag for mange, og ta et intensivkurs vil kreve mye arbeid og tenking. Men det burde ikke være uoverkommelig om motivasjonen og interessen er tilstedet :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Sitat: "Målgruppen for dette sommerkurset er ingeniører (Bachelor i ingeniørfag) som ønsker videreutdanning til sivilingeniør (Master i teknologi) ved Høgskolen i Telemark (HiT )/Avdeling for teknologiske fag(TF), men mangler det nødvendige matematikkgrunnlaget."

Du må nok jobbe hardt ja, det kan virke som faget er mye lagt opp til folk som mest sannsynlig har gode mattekunnskaper men mangler et offisielt diplom.
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

For å være litt pessimistisk synes jeg 7 uker på 2 og 3MX hørtes vel optimistisk ut! :)

Det er derimot ikke umulig, du må bare belage deg på at du er nødt til å lese deg opp på forskjellige emner etterhvert som de gjennomgåes i mattekurset. Det blir ekstraarbeid, men som det ble nevnt her, så lenge du har motivasjon og interesse så går det bra!

Anbefaler deg også på det sterkeste å bruke tiden nå og frem til kurset så effektivt som mulig. Hvis du f.eks gjennomgår algebra, potensregler, derivasjon, integrasjon og ser litt på trigonometri, følger, grenser og kontinuitet, bør mye av det som gjennomgåes på kurset i sommer være kjent. Bare det hjelper veldig på forståelse og mestring. Sikkert mye jeg har utelatt som noen andre kan fylle inn.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Freddi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 17/04-2008 23:20

ja regna rundt 9+ timer med matte dagelig. det blir helt klart hardt, men jeg kaster meg i det å gjør ett forsøk, hvis det går dårlig kan jeg ta det opp med lengere kurs neste år.
men uansett er målet å lære mest mulig matte denne sommeren!

takk for tips til temaer markonan, de er nøye notert :)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Så litt rundt på forkurset som blir gitt ved UiO, som er beregnet på 2/3MX-elever som skal studere matematiske kurs.

Her er en liten prøve, som er veldig fin å se på. Klarer du disse oppgavene er du godt forberedt.
http://www.math.uio.no/forkurs/selvtest.pdf

Her er listen over temaer som gjennomgåes (i to forskjellige moduler av forkurset, uansett fint å se over det for det brukes eller forutsettes).
(Lett modul)

Denne varianten er rettet inn mot dem med minst bakgrunn i matematikk,
og vi vil her bruke mye tid på den helt grunnleggende matematikken som
trengs for studiene.

* Algebra (bokstavregning, faktorisering, ligninger)
* Lineære funksjoner
* Plangeometri (areal, omkrets, litt trigonometri)
* Ulikheter og fortegnsdrøfting
* Funksjonsdrøfting uten kalkulator

(Vanskelig modul)

Denne varianten er i hovedsak rettet mot dem som har 3MX fra
videregående skole, og vi vil her gå noe raskere frem enn i variant 1.

* Algebra (bokstavregning)
* Delbrøkoppspalting
* Geometri og trigonometri
* Grenseverdier
* Funksjonsdrøfting uten kalkulator
* Derivasjon/integrasjon
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar