lærerskolematte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Isadora
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 23/04-2008 11:02
Sted: Tana

Heisann alle sammen:-)

Jeg er ny her inne. Skal ha eksamen i M1 nå 19. mai. Har omsider innsett at matte er hard jobbing, noe som tar mye tid. Dette er tid jeg ikke har. Pga. andre eksamener + baby og litt større barn som krever sitt. Har ca. 3 timer hvor jeg uforstyrret jobber med matte hver dag, men innser at dette ikke er nok til å komme på riktig nivå. :( Jeg skal ha muntlig eksamen som fungerer sånn at jeg lager meg eksamensmappe med to oppgaver innenfor hvert tema. Denne skal jeg presentere for lærer og sensor. Temaene er: tallære, funksjoner, sannsynlighet, geometri og didaktikk. Mitt aller største problem er at oppgavene i eksamensmappen min er for vanskelige, jeg har ikke sjans til å forstå hva jeg driver med. Har kommet fram til at løsningen kan være, istedetfor å stille opp med for vanskelige oppgaver som jeg ikke skjønner, å finne oppgaver som jeg kan beherske, men som likevel har et høyt nok nivå til å bli godkjent av lærer. Men hvor i all verden finner jeg disse oppgavene? Er det noen som har vært gjennom dette, eller som har noen tips uansett? Alle innspill mottas med takk! Jeg vet jeg er en dyktig lærer, og ønsker så veldig å få lærerlønn på linje med de andre, men da må jeg komme meg gjennom denne eksamenen først... :?
Isadora
tah
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 16/02-2008 22:02

Dette er jo en samtale du bør ta med din lærer så fort som mulig. Vær ærlig, legg frem problemet og få forslag til fremdrift og alternativer til akseptable oppgaver med tilstrekkelig vanskelighetsgrad.
Lykke til.
Isadora
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 23/04-2008 11:02
Sted: Tana

Takk for tipset! Du har nok rett.. Men må ærlig innrømme at jeg synes det er veldig flaut å avsløre overfor læreren at jeg har jobbet så altfor lite med matten. Dessuten gjorde jeg unna undervisningen for lenge siden med en annen lærer, så jeg har såvidt hilst på han som skal eksaminere meg. Bor 50 mil unna skolen. Lagde en eksamensmappe i fjor, men så har maskinen min krasja... Tror faktisk jeg skal følge rådet ditt! Når man har lagt alle kort på bordet får man kanskje litt mindre angst, og litt mer ro på seg til å sette seg inn i stoffet. Takk igjen! :)
Isadora
tah
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 16/02-2008 22:02

Heisann igjen.
Ingenting er "for flaut" dersom det gir måloppnåelse. Som i din situasjon bør være å få fullført studiet. Da eter man noen kameler (svelger sier noen) gir litt fan i følelsan i øyeblikket og freser på!!! Lykke til. Jeg tror du gjør rett i det.
Svar