Impisitt derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Proman
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 14/04-2008 19:57

Hei, sliter litt med en oppgave her. Hjelp ville vært fint.

Skal finne dy/dx ved å derividere implisitt.

xsiny + cos2y = cosy
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hei, hva har du prøvd? og hvor står du fast?
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
tommysh
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 02/09-2008 12:04

Sliter også med oppgaven der, så det ville vært fint om noen viste oss hvordan den gjøres
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

For å derivere implisitt, tenker man at y er en funksjon av x og bruker kjernereglen.

[tex]f(y)=y[/tex]

[tex]y(x)=y[/tex]

Man deriverer sådan:

[tex]\frac{dy}{dx}=\frac{df(y)}{dy}\cdot \frac{dy}{dx}=f^\prime(y)\cdot y^\prime[/tex]

På deres må man bruke kjerneregelen for å derivere implisitt, for å løse xcos(y) og cos(2y).

[tex]xcos(y)+cos(2y)=cos(y)[/tex]

[tex](cos(y)-xsin(y)\cdot \frac{dy}{dx})-2sin(2y)\cdot\frac{dy}{dx}=(-sin(y))\cdot\frac{dy}{dx}[/tex]

[tex]\frac{dy}{dx}=\frac{(-cos(y))}{(sin(y)-2sin(2y)-xsin(y))}[/tex]

Med forbehold om feil :) Sjekk ut KhanAcademychannel på youtube, kan lære et par ting der. Kan fortsatt ta feil selvfølgelig, men vet litt mer hva man driver med. Han stresser spesielt det at man bruker kjerneregelen og tenker at y er en funksjon av x.

Her er en oppfølger til dere, for å ikke bare løse oppgaven deres (må være litt "pedagogisk" vet du ;)).
Løs her er dere snill, kan godt bruke tex eller voldsomt med parenteser (er litt som kalkulatorer vi her inne, for få parenteser, og vi er ikke sikker på hva vi ser på lenger).

Bruk implisitt derivasjon for å finne [tex]\frac{dy}{dx}[/tex]:

[tex]x^3-12xy^2+2cos(xy)=300x^2+24y[/tex] :P
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Deriver begge sider med hensyn på x.

[tex]\underbrace{\left(1\cdot \sin y + x\cdot(\cos y)\cdot \frac{dy}{dx}\right)}_{\text{produkt- og kjerneregel}} + \underbrace{\left(-2\sin(2y) \cdot \frac{dy}{dx}\right)}_{\text{kjerneregel}} = \underbrace{-\sin y \cdot \frac{dy}{dx}}_{\text{kjerneregel}}[/tex]


[tex]x\cos y \cdot \frac{dy}{dx} - 2\sin(2y)\cdot \frac{dy}{dx} + \sin y \frac{dy}{dx} = -\sin y[/tex]

[tex]\frac{dy}{dx}\left(x\cos y - 2\sin(2y) + \sin y\right) = -\sin y \\ \, \\ \, \\ \frac{dy}{dx} = -\frac{\sin y}{x\cos y - 2\sin(2y) + \sin y}[/tex]

Edit:
Bartleif, ser du hvor jeg gjør feil? Vi får jo ikke samme svar.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

bartleif skrev:[tex]x^3-12xy^2+2cos(xy)=300x^2+24y[/tex] :P
[tex]3x^2 - 12 \cdot \left(y^2 + 2xy\cdot\frac{dy}{dx}\right) + 2 \cdot (-\sin(xy)) \cdot y \cdot x\frac{dy}{dx} = 600x + 24\frac{dy}{dx}[/tex]

[tex]3x^2 - 12y - 2xy\frac{dy}{dx} - 24xy\sin(xy) \cdot \frac{dy}{dx} = 600x + 24\frac{dy}{dx}[/tex]

[tex]3x^2-12y-600x = \left(2xy - 24xy\sin(xy)+24\right)\cdot \frac{dy}{dx}[/tex]

[tex]\frac{dy}{dx} = \frac{3x^2 - 12y - 600x}{2xy - 24xy\sin(xy)+24}[/tex]

Ble det riktig bartemannen?

Edit:
Glemte å gange ut parentesen, fikset nå.

Edit:
Denne er feil.
Sist redigert av MatteNoob den 04/09-2008 12:12, redigert 3 ganger totalt.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Hehe, jaja, eg var jo tydeligvis "pedagogisk" uten å vite det, byttet xsin(y) om til xcos(y).

Aaah, meg og min fantastiske selektivitet :D

Du har gjort rett med deres oppgave, jeg gjorde rett med min(tror jeg) :)
Så vi får håpe de skjønner noe :)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Hurra, jeg er best!!!

Neida, hehehe. Kan du glo over den oppgaven du ga? Jeg vet at den var tiltenkt gutta over, men jeg trenger også å lære meg dette, så jeg tok meg friheten til å derivere løs på den.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Tror du har bommet litt med 2cos(xy), hehe, tok den med siden den var litt vrien igår (KhanAcademy).

Må bruke kjerneregelen selvfølgelig, men også produktregelen på kjernen.
Så man får [tex]2(-sin(xy))(y+x\cdot\frac{dy}{dx})[/tex].

Du har også gjort litt feil med algebraen din på parentesen [tex]-12(y^2+2xy\cdot\frac{dy}{dx})=-12y^2-24xy\cdot\frac{dy}{dx}[/tex]

Ellers stemte det helt :)
Kan skjønne deg godt, er ett "tungen stiftet til fortennene" emne dette her, har slitt med det lenge. :)

Post scriptum: Gjør ingenting det, i min bok er alt fritt frem, så fremt man forklarer godt hva man styrer med, og det gjør du alltid eksemplarisk!
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Prøver lykken igjen, jeg.
bartleif skrev:[tex]x^3-12xy^2+2cos(xy)=300x^2+24y[/tex] :P
[tex]3x^2 - 12 \cdot \left(y^2 + 2xy\frac{dy}{dx}\right) + 2 \left((-\sin(xy) \left(y + x\frac{dy}{dx}\right)\right) = 600x + 24\frac{dy}{dx}[/tex]


[tex]3x^2 - 12y^2 - 24xy\frac{dy}{dx} + 2\left(-y\sin(xy) -x\sin(xy)\cdot\frac{dy}{dx}\right) = 600x + 24\frac{dy}{dx}[/tex]

[tex]3x^2 - 12y^2 - 24xy\frac{dy}{dx} -2y\sin(xy) - 2x\sin(xy)\cdot \frac{dy}{dx} - 24\frac{dy}{dx} = 600x [/tex]

[tex]\frac{dy}{dx}\left(-24xy - 2x\sin(xy) - 24\right) = 600x + 2y\sin(xy)[/tex]

[tex]\frac{dy}{dx} = -\frac{600x + 2y\sin(xy)}{24xy + 2x\sin(xy)+24}[/tex]

[tex]\frac{dy}{dx} = - \frac{300x + y\sin(xy)}{12xy+x\sin(xy)+12}[/tex]

Gjekk det likar no?

EDIT:
Så svaret ditt nå. Jeg merket at jeg hadde rotet med den, ja. "Tungen stiftet til fortennene" - Hahaha, ja det var veldig beskrivende!

Edit:
fikset en fortegnsfeil i nevner.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Ojsann, så nå at du hadde løst xcos(y) og ikke xsin(y) over. Da blir svaret ukorrekt.

Du har:
[tex]xcos(y)\frac{dy}{dx}[/tex] som er et produkt
gir [tex](cos(y)+x\frac{dy}{dx}(-sin(y)))[/tex]

Ellers er det rett :)

ferdig faktorisert:

[tex]\frac{dy}{dx}(sin(y)-2sin(2y)-xsin(y))=-cos(y)[/tex]

Der gjekk det likar no trur eg! :) Må løpe og, kan se bedre over senere.
Har nokon timar norsk!
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

No har eg nytta khakademiet på verdsveven (degtv). Eg er verkeleg spent på om det eg har gjort no, er tilfredstillande. :]
bartleif skrev:[tex]x^3-12xy^2+2cos(xy)=300x^2+24y[/tex] :P
[tex]\frac{dy}{dx}\left[x^3 - 12xy^2 + 2\cos(xy)\right] = \frac{dy}{dx}\left[300x^2 + 24y\right][/tex]

[tex]3x^2 -12\left[1\cdot y^2 + x \cdot 2y\frac{dy}{dx}\right] + 2\left[-\sin(xy) \cdot \left(y + x\frac{dy}{dx}\right)\right] = 600x + 24\frac{dy}{dx}[/tex]

Løysar ut dette monsteret.

[tex]3x^2 - 12y^2 -24xy\frac{dy}{dx} - 2y\sin(xy) - 2x\sin(xy)\frac{dy}{dx} = 600x + 24\frac{dy}{dx}[/tex]

Sorterar og manipulerar ledda, slik at dei blir faktoriserte.

[tex]3x^2-12y^2 - 2y\sin(xy) - 600x = \frac{dy}{dx}\left[24 +24xy +2x\sin(xy)\right][/tex]

[tex]\frac{dy}{dx} = \frac{3x^2 - 12y^2 - 2y\sin(xy)-600x}{24+24xy+2x\sin(xy)}[/tex]

Om ikkje dette er godt nok, så vil eg ikkje leva lengre!!!!!!!1
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Ser meget rett ut det :)

Løser den selv og, ser hva eg får ut av det.

[tex]\frac{d}{dx}[x^3-12xy^2+2cos(xy)]=\frac{d}{dx}[300x^2+24y][/tex]

[tex]3x^2-12y^2-24xy\cdot\frac{dy}{dx}-2sin(xy)(y+x\frac{dy}{dx})=600x+24\frac{dy}{dx}[/tex]

[tex]\frac{dy}{dx}\left(-24-24xy-2xsin(xy)\right)=12y^2-3x^2+600x+2ysin(xy)[/tex]

[tex]\frac{dy}{dx}=\frac{(12y^2-3x^2+600x+2ysin(xy))}{(-24-24xy-2xsin(xy))}[/tex]

Ser ut som vi har rett, kanskje noen kan/vil bekrefte. Håper trådstartet henger med og, er god trening, og gjerne bra å se godt over hva som skjer.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Interessant dette her, bartleif, og takk for "følget".

Jeg vil lære meg dette med "related rates" godt også. Det virker skikkelig spennende! Så planen nå, er

1. Få implisitt derivasjon i fingrene
2. Related rates
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Er interessant ja, koser meg som en unge med "pogs'ene" sine her eg!
Skal sjekke relativ vekst eg og, noterte meg at [tex]\frac{dV}{dt}=\frac{dV}{dr}\cdot\frac{dr}{dt}[/tex] og gleder meg til å få brukt i praksis hva denne sier.(Følger mange tråder innpå her, blir nesten for mye av og til, men snappet opp når du ga din tolkning av uttrykket, som alltids, eksemplarisk!). Gonatt mister mattenoob, på gjentast ;) Takk for "følget" til deg og. Kommer nok til å følge med på den relative veksten og tenker eg.
Svar