Diskret matematikk (mengdeoperasjoner)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
aspic
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 11/01-2007 23:15

Hei! Dette blir min første post på matematikk etter at eg har tatt hoppet frå VGS til universitetet :D Eg slit litt med diskret matematikk:

(u = union, n = intersection, og *B* er B med sånn strek over)
A og B er mengder, vis at:

(A n B) u (A n *B*) = A

Eg går først fram med å vise:

(A n B) u (A-B) =
(A n B) u A =
A u (A n B) =

Så gir "absorption laws" at:

A = A u (A n B)

Har eg no bevist at

(A n B) u (A n *B*) = A

Eg føler meg så utruleg usikker på dette stoffet her, og bevisføringsopplegget føles som å køyre på is med bind føre augene.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

aspic skrev:(A n B) u (A-B) =
(A n B) u A =
På hvilken måte har du vist dette? Hvis du klarer å forklare dette, og har lov til å bruke[tex]A \cup (A \cap B) = A[/tex] direkte, så er du ferdig.

Jeg ville gjort dette litt annerledes. Jeg ville tatt en titt på [tex](A \cap B) \cup (A \cap \bar{B})[/tex] en gang til, og tenkt over hva distributivitet innebærer.
aspic
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 11/01-2007 23:15

Nei, eg klarer nok ikkje å bevise dette, det berre virka naturleg å gjere det slik :oops:. Men eg klarer liksom ikkje å få ei byrjing. Eg veit at eg skal bruke dei forskjellige lovene, og alt ser så logisk ut på eksempla i boka, men når eg skal gjere det sjølv er eg heilt blank.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Da viser jeg til hintet mitt over. Vet du hva distributivitet er og hvilke mengeoperasjoner som er distributive over hvilke?
Svar