Ensidige grenseverdier

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kjey
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 09/09-2008 15:40

Hei. Får ikke helt tak i hva det vil si at en grenseverdi er ensidig. Det jeg ihvertfall skjønner (håper jeg) er at

[tex]\lim_{x \to a^{+}}f(x)[/tex] - x går mot a fra høyre,

og

[tex]\lim_{x \to a^{-}}f(x)[/tex] - x går mot a fra venstre.

Men i en oppgave jeg begynte å løse kunne jeg ikke helt se om det hadde noen betydning hvilken side x kom fra. Her er ihvertfall slik jeg tror oppgaven skal løses:

-- Start --

[tex]\lim_{x \to 0^{+}} \frac{x^{4} + \sqrt{x} + e^{x^{2}}}{7 + \sin{\sqrt{x}}}[/tex]

Det er ikke noe spesielt jeg trenger å gjøre med uttrykket, så setter inn for x:

[tex]\lim_{x \to 0^{+}} \frac{0^{4} + \sqrt{0} + e^{0^{2}}}{7 + \sin{\sqrt{0}}} \to \frac{0 + 0 + 1}{7 + 0} = \frac{1}{7}[/tex]

-- Slutt --

Er dette riktig måte å løse oppgaven, eller tenker jeg helt feil? Er nemlig ingen fasit på denne oppgaven i boka.
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Hva hadde skjedd i leddet med rot-tegnet hvis du skulle nærmet deg 0 fra negative verdier?

men grenseverdien din er vel riktig den
kjey
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 09/09-2008 15:40

Da ville man fått en umulig rot, ihvertfall hvis man bare er interessert i reelle tall.
Svar