L'Hospitals regel og derivasjon...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Hei...

Går på HiST og sitter med innlevering... :D

Men jeg vil bare høre om min fremgangsmåte er riktig...
Bilde

Svaret skal bli 0...

Jeg kan ikke skrive kodene eller noe på forumet her og har MathType 6 fra før så brukte jeg heller bare det og lastet opp et bilde...
Sist redigert av meCarnival den 28/09-2008 00:24, redigert 1 gang totalt.
SonGoku
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 07/09-2007 19:05

Ja fremgangsmåten din er riktig, dvs bruken av L'Hopitals regel, men derivasjonen din er feil. Hva er den deriverte av [tex] 2^x[/tex]? Slik som du har skrevet det ville jo grenseverdien gå mot uendelig siden nevneren går mot null.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ja... Det er derfor jeg er usikker på fremgangsmåten...

Takker for raskt svar...
Det blir vel ln(2)*2ˆx...

Hvilke situasjoner bruker man L'H?
Uendelig/Uendelig
0/0
Uendelig * 0
- Flere?


Bilde
Dette er vel heller ikke riktig... Hvertfall ikke svaret :(...
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

Altså nevnern i den siste brøken din går mot uendelig, som betyr at hele brøken går mot 0.

Du kan bruke Hopital når du har 0/0 og [symbol:uendelig] / [symbol:uendelig] . Andre merkelige uttrykk som 1^ [symbol:uendelig], 0* [symbol:uendelig] , [symbol:uendelig] - [symbol:uendelig] , [symbol:uendelig] ^0 og 0^0, kan omskrives til 0/0 eller [symbol:uendelig] / [symbol:uendelig]. Så det er i utgangspunktet 0/0 og [symbol:uendelig] / [symbol:uendelig] du kan bruke l'Hopitals regel på.

Står en del om det her http://en.wikipedia.org/wiki/L%27Hopita ... e#Overview.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ok...

Men sitter da med en oppgave til som jeg har kommet hit og føler det er feil for lenge siden... Usikker på starten ved derivasjonen hvor jeg ser bort fra [symbol:pi] og bruker produkt på det foran...

Bilde

Noen som ser hva som er gæli?
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

Du gjorde rett i å derivere bort [symbol:pi] , men du deriverte [tex]x \cdot arctan(\sqrt{x})[/tex] feil.

[tex](x \cdot arctan(\sqrt{x})^,=1 \cdot arctan(\sqrt{x})+x \cdot \frac{1}{(\sqrt{x})^2+1} \cdot \frac{1}{2 \sqrt{x}[/tex]

Lett å glemme å gange inn med den deriverte av kjernen. :wink: Nevnern deriverte du riktig.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ahh... Satt med TI-89 og skjønte virkelig ikke hvor den siste brøken der kom fra.. Takker.. Ser på de i morgen så skal jeg nok klare og få frem svaret da...

Herlig =)
Svar