Implisitt derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg har kommet til en oppgave jeg ikke helt har fått til.

[tex](z^3+p)^2(zp+1)=6[/tex]

Jeg har prøvd flere angrepsmetoder, men ingen har ført fram.Det blir fort mange baller i luften når jeg skal gjøre på det "gamle" måten. Jeg prøvde logaritmisk derivasjon, men jeg ble litt usikker på framgangsmåten, iom at den har to variable, mens jeg bare har brukt logaritmisk derivasjon på en variabel. Så har dere noen tips til hvordan jeg kan løse denne på en systematisk måte?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Hva skal du løse med hensyn på?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Oh, beklager. Oppgaven lyder: Bestem [tex]\frac{dp}{dz}[/tex]
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Dinithion skrev:Jeg har kommet til en oppgave jeg ikke helt har fått til.

[tex](z^3+p)^2(zp+1)=6[/tex]

Jeg har prøvd flere angrepsmetoder, men ingen har ført fram.Det blir fort mange baller i luften når jeg skal gjøre på det "gamle" måten. Jeg prøvde logaritmisk derivasjon, men jeg ble litt usikker på framgangsmåten, iom at den har to variable, mens jeg bare har brukt logaritmisk derivasjon på en variabel. Så har dere noen tips til hvordan jeg kan løse denne på en systematisk måte?
Bare deriver i vei, og vi får:
[tex]2(z^{3}+p)(zp+1)z^{2}+p(z^{3}+p)^{2}+\frac{dp}{dz}(2(z^{3}+p)+z(z^{3}+p)^{2})=0[/tex]
Løs ut for dp/dz!
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Den der må jeg nok kikke på en stund før den synker inn. Takker :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Svar