Tilnærminger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hoaxed
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 30/10-2008 22:17

Sitter her å jobber litt med oppgavesettet vi har fått. Sliter litt med denne første oppgaven faktisk. Er en liten en og siste jeg har igjen men er fryktelig teoretisk oppgave for min del.

Sfast og håper noen bare kan hjelpe meg litt i gang med å forklare litt hvilke metoder som er smarte å bruke. Har brukt noen sider notasjon allerede men står fast.

Oppgaven er
Vi har løst en diferensialligning med nummerisk metode som beregner farten v til et objekt som faller. Resultatet er tilnærmingen (t_i,v_i)_i=0 hvor t_i = ih for en passende h.

Første oppgaven er å finne en metode (feks en algoritme) for å beregne tiln. til objektets akselrasjon a(t) ut fra de verdiene vi har i (t_i,v_i)

Andre oppgave er å beregne tiln. til objektets høyde over havet y(t) ut fra tidligere beregnede verdier når vi har v(t) = d[y(t)] og y(0) = a
noen tips for hvordan jeg beveger meg videre. Takk :)
MATTE ER GØY!
chrtsta
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 28/10-2008 17:34

Haha, og her snakker vi første oppgave i oblig nr. 2 på kurset Mat-inf1100 ved UiO, som har innlevering idag før 1430? ;)
hoaxed
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 30/10-2008 22:17

JA :P Noen små hint?
MATTE ER GØY!
chrtsta
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 28/10-2008 17:34

Hehe, sitter å gjør finpussen på den selv.
I a-oppgaven brukte jeg definisjonen på den deriverte: [tex]\frac{f(t+h) - f(t)}{h}[/tex]. h'en du skal bruke er den minste avstanden av t-verdien som er gitt av følgen.

I b-oppgaven brukte jeg trapesmetoden (som oppgave 2 handler om), hvor arealet under grafen (om du ser grafen for deg) er avstanden fra a den har falt. Husk å trekke fra integrasjonsverdien fra starthøyden a.

Når vi først snakker om oppgaven, i oppgave 2c, har du en bra forklaring på hvorfor man deler den forrige tilnærmelsen på to? Har det en matematisk eller geometrisk forklaring?
hoaxed
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 30/10-2008 22:17

Uff. Dette gikk virkelig rett til granskogen!

Men uansett takk for litt på veien. Beklager at jeg ikke klarer å svare på ditt spørsmål! :)
MATTE ER GØY!
chrtsta
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 28/10-2008 17:34

Skal vel uansett ikke ekstremt mye til for å bestå hvertfall, om det er noe trøst ;)
hoaxed
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 30/10-2008 22:17

Hehe sant nok. Alt annet har jo gått greit. men akkurat denne ***** 1'ern...

Føler jeg klarer 1B, men 1A står jeg virkelig fast ved. Utrolig med sant. Ville satt stor pris på et lite hint til slik at jeg iallefall kan levere mer enn "uuh" på 1A. :P

Takk
MATTE ER GØY!
chrtsta
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 28/10-2008 17:34

Er faktisk ikke så vanskelig. Man har fartstilnærminger med en gitt avstand h. Så skal man finne tilnærminger til den akselererte med formelen jeg skrev ovenfor. Så for hver tilnærming skriver du inn t-verdien for den gjeldende indeksen n ([tex]t_n[/tex]), og så legger til en h på den første. Da har du akselerasjonen til den gjeldende t-verdien. Bare å spørre og grave om du ikke forsto det heller :P
hoaxed
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 30/10-2008 22:17

Det er den gjeldende indeksen n(tn) jeg sliter med og hvor jeg skal legge h. Jeg ser poenget, og selve årsaken men sliter med å plasere det i ligningene. Men igjen, takk for hjelp!

Hmm..
MATTE ER GØY!
chrtsta
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 28/10-2008 17:34

Da kan hvertfall jeg puste letta ut. Finner sikkert masse feil når jeg ser over på toget ikveld, men nå er det ikke mer jeg kan gjøre :P
hoaxed
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 30/10-2008 22:17

Hehe.. ;-)

Er takknemlig for den hjelpa du har gitt, men har du mulighet å forklare a litt nærmere hvis du har mulighet.

Jeg henger ikke med i selve metoden. Altså hvordan gjøres det egentlig, skjønner det teoretiske men.. Jaja.. Er vell for sent alikevell, men vil gjerne få til denne og!

Isåfall, TAKK!
MATTE ER GØY!
chrtsta
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 28/10-2008 17:34

Nå begynner du vel å bli litt sent ute, men kan prøve kjapt.
For den første tilnærmingen regner du ut i forhold til f(a+h) og f(a). Neste regner du ut fra f(a+2h) og f(a+h). Dette fortsetter frem til du har kommet til f(b). h-verdien er fast. Mulig jeg bare repeterte meg selv, men håper det hjalp :)
Svar