fortegnskjema

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

chrtsta
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 28/10-2008 17:34

Jeg så på de litt igår, og fant ut at jeg dropper den første. Gidder jeg ikke bruke tid på, for jeg har vel snart alle jeg må ha for å bestå for kurset, så jeg trenger ikke gjøre dem. De to andre satser jeg på går fint :o)
chrtsta
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 28/10-2008 17:34

Rett før forelesningen nå så jeg at jeg jo hadde gjort en stor feil når jeg regnet på asymptotene. I hodet mitt hadde jeg for meg at arctan så ut som tangens, men det er jo selvfølgelig omvendt, og dermed fullt mulig å finne grensene, og dermed de horisontale asymptoene ;)
tool-nes
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 15/09-2008 20:42

hmmm. håper du har lyst til å forklare.. hehe
chrtsta
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 28/10-2008 17:34

Må regne litt på det først bare :) Funnet integralet?
Aksel
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 06/11-2008 10:49

Stemmer det at de vertikale asymptotene går mot [symbol:uendelig] når x -> -1 fra pluss siden, og - [symbol:uendelig] når x -> -1 fra minus siden? Og at skråasymptotene er y = [symbol:plussminus] [symbol:pi] /2 - 1?

Lurer også på en ting ang oppg f).
f''(x) = -2[tex](3x^3+x^2+x-1)/(1+x^2)^2(1+x)^3[/tex]

Og vi skal vise at det er et vendepunkt i x0. Den er grei nok, men åssen skal jeg forklare hvorfor [symbol:funksjon] ikke har flere vendepunkter enn dette og x [symbol:ikke_lik] -1 (siden den ikke er definert)

Haster :roll:
Sist redigert av Aksel den 06/11-2008 12:06, redigert 1 gang totalt.
tool-nes
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 15/09-2008 20:42

sliter med det samme :(
Aksel
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 06/11-2008 10:49

Kan du avgjøre om min konklusjon av asymptotene er riktig a? ^^ Er så usikker på hvor det er - og + [symbol:uendelig] ...
tool-nes
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 15/09-2008 20:42

bekrefte vet jeg ikke om jeg kan, er usikker på det samme.. hehe
men jeg har ihvertfall tenkt likt som deg
Aksel
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 06/11-2008 10:49

Det er positivt hvertfall ;) Lykke til videre! Håper noen andre kan hjelpe meg med oppg f hvertfall.. Hadde planer om å få levert i dag
h
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 05/02-2008 23:40

for å vise att den ikke har flere vendepkt, kan du begynne med å se om det er en kontinuerlig deriverbar etc funksjon, så finner man snart ut at for
x [symbol:ikke_lik] -1 , via diverse setninger at den er monoton mellom (- [symbol:uendelig] , -1)U(1 , [symbol:uendelig] ), og alt kritisk skjer mellom der.

Å løse tredjegradslikningen er klinete, og det er vel det som er poenget med oppgaven, altså å "lese" så mye som mulig fra fra en funksjon selv om selve løsningen kan være balle å finne.
Svar