"Skviseloven"

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Hei!

Kom over følgende oppgave:
Anta at {[tex]a_n[/tex]} og {[tex]b_n[/tex]} er to følger som begge konvergerer
mot et tall [tex]L \in \mathbb{R}[/tex]. Anta at {[tex]c_n[/tex]} er en tredje følge slik at [tex]a_n \leq c_n \leq b_n[/tex] for alle
n. Bruk definisjonen av konvergens (4.3.1 i Kalkulus) til å vise at [tex]\lim_{n\to\infty}c_n=L[/tex]
(Dette kalles ofte skviseloven).
Definisjonen av konvergens:
Følgen {[tex]a_n[/tex]} konvergerer mot et tall a dersom det for ethvert tall [tex]\eps > 0[/tex], finnes et tall [tex]N\in\mathbb{N}[/tex] slik at [tex]|a_n-a|\lt \eps \, \, \forall \, n\geq N[/tex].
Jeg tenker slik:
Siden [tex]a_n \to L[/tex], fins det et tall [tex]N_1[/tex] slik at [tex]|a_n-L| \lt \eps \, \forall n \geq N_1[/tex]. Tilsvarende fins det fordi [tex]b_n\to L[/tex] en [tex]N_2[/tex] slik at [tex]|b_n-L| \lt \eps \, \forall n\geq N_2[/tex].

Vi vet at [tex]a_n \leq c_n \leq b_n[/tex].

Oppgaven vår er nå å finne en N slik at [tex]|c_n-L| < \eps \forall n \geq N[/tex]. Men siden [tex]a_n \leq c_n \leq b_n[/tex], velger vi bare [tex]N=\max(N_1,N_2)[/tex]. Dermed har vi funnet et tall N slik at [tex]|c_n-L| \lt \eps \forall n \geq N[/tex].

---

Ihvertfall. Spørsmålet mitt er som tidligere: Holder dette (selv blir jeg ikke helt overbevist av mine egne argumenter; det som skal beviser er jo opplagt, men det formelle er pes), eller trenger jeg rett og slett bare mer øving/lesing ang epsilon/delta-lignende bevis?

Om noen gidder, ville jeg også vært glad for flere lignende oppgaver.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Ja, det der skulle holde. Så hvorfor holder det? Jo fordi:

[tex]c_n - L \leq b_n - L \leq \epsilon[/tex]
og
[tex]c_n - L \geq a_n - L \geq -\epsilon[/tex]

Dermed [tex]-\epsilon \leq c_n - L \leq \epsilon[/tex]

og

[tex]|c_n - L| \leq \epsilon \ \ \forall n > N = \max(N_1,N_2)[/tex]
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Ah, jo - da forstår jeg mer. Når jeg skrev ned dette beviset tenkte jeg jo at det burde holde, men etterpå begynte jeg å tvile. Så fant jeg "tilfeldigvis" fasiten til oppgaven på nett. Den gjorde det på samme måte som meg *omtrent*.

Men takk!
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Finnes et annet lignende bevis også. Vet ikke om det er det samme beviset, men men:

Hvis [tex]f(x)\leq g(x) \leq h(x)[/tex] for alle [tex]x[/tex] i et område [tex]N_1[/tex] rundt [tex]c[/tex], og [tex]\lim_{x\to c} f(x) = \lim_{x\to c} h(x)=L[/tex], så vil det for et vilkårlig tall [tex]\epsilon>0[/tex] finnes et område [tex]N_2[/tex] rundt [tex]c[/tex] slik at

[tex]L-\epsilon<f(x)<L+\epsilon \\ L-\epsilon<h(x)<L+\epsilon[/tex]

Men for alle [tex]x[/tex] i snittet [tex]N=N_1 \cap N_2[/tex] impliserer dette også at

[tex]L-\epsilon<f(x)\leq g(x) \leq h(x) < L+\epsilon[/tex]

som tilsvarer at

[tex]L-\epsilon<g(x)<L+\epsilon[/tex]

Altså er [tex]|g(x)-L|<\epsilon \forall x\in N[/tex].

Det betyr at

[tex]\lim_{x\to c} g(x) = L[/tex]

Q.E.D.
Sist redigert av espen180 den 01/12-2008 15:42, redigert 1 gang totalt.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Hehe, blir noe forvirret hver gang jeg ser du skriver
[tex]|f(x)-L| \lt \eps[/tex] som [tex]L-\eps \lt f(x) \lt L +\eps[/tex]
Forøvrig er det noe rart med beviset ditt, synes jeg. Jeg skal ikke hevde at det er galt, men jeg er bare så vant til å se en delta også i slike bevis :P
...rundt c...
Jeg vet ikke helt om logikken svikter, når c faktisk i dette tilfellet er uendelig. (og igjen; "jeg vet ikke" betyr ikke at jeg tror det :P Jeg sier så mye tull her på forumet at jeg må passe munnen av og til)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Boka jeg bruker har ikke med delta, som jeg vet ikke hvilken funksjon den har eller åssen jeg jobber med den. :P

Ang "område rundt uendelig" er dette fullt mulig. Et eksempel på et slikt område er [tex]x>m[/tex], der området er intervallet [tex]\<m,\rightarrow\>[/tex].

EDIT:

Jeg leste litt om delta i forbindelse med grenseverdier, og jeg tror ikke at deltaen spiller så mye inn her. Jeg kan sitere Wikipedia;
[tex]\lim_{x\to c} f(x)=L[/tex] means that for each real ε > 0 there exists a real δ > 0 such that for all x with 0 < |x − c| < δ, we have |f(x) − L| < ε.
Jeg synes det ser ut som om delta har å gjøre med for hvilke x grenseverdien defineres over. Jeg definerte disse verdiene av x ved hjelp av mengden N[sub]2[/sub], som jeg tror gjør samme nytten.

Vær så snill å rette på meg om jeg tar feil nå. :)
Svar