Statistikk hjelp??

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
miralle
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 11/02-2009 22:46

Jeg trenger seriøst hjelp til denne oppgaven! Er helt grønn når det kommer til statistikk...er det noen som kan hjelpe meg-helst i dag?? I så tilfelle tusen takk
Jeg har bare klipt og limt inn oppgaven, håper den er lesbar..!

Nylige ble et Flax-lodd hvor kun to felter var skrapet frem og begge feltene viste 1 million
solgt videre for 20 000,- samt en klausul om at selger skulle f°a 10% av gevinsten dersom
loddet ga en gevinst p°a 1 million. (P°a Flax-lodd st°ar totalt ni tall og dersom man f°ar
tre like tall vinner man den aktuelle tallverdien.) Under visse antagelser vil det være en
sannsynlighet p°a 1/70 for at det aktuelle loddet skulle gi en gevinst p°a 1 million (om
disse antagelsen virkelig er oppfylte er uklart, men vi antar det i denne oppgaven). For
enkelhets skyld ser vi ogs°a bort i fra eventuelle andre gevinster enn 1 million p°a det
aktuelle loddet.
M.a.o. kjøperen betaler 20 000,- for loddet og har sannsynlighet 1/70 for °a vinner 1
million minus 10%.
a) Hva er kjøperens forventet fortjeneste?
Hva m°atte kjøpssummen være dersom den forventede fortjenesten til kjøperen skulle
være 0?
sirins
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 284
Registrert: 28/01-2009 22:56

Er det 1/70 sannsynlighet før eller etter at de to første tallene er skrapt? Og skal selger virkelig ha 10%? Skjønner ikke helt hvordan kjøper kan forvente å tjene noe som helst på dette.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Tror det blir slik:

Forventet fortjeneste[tex]=\frac{1}{70}(1000000*0.9-20000)+ \frac{69}{70}(-20000)[/tex]

Oppgave b)

Sett inn x for 20000 i uttrykket over og sett hele greie lik 0:

[tex]\frac{1}{70}(1000000*0.9-x)+ \frac{69}{70}(-x)=0[/tex].

Finn x fra denne ligninga. (x er kjøpesummen)

Kommentar: Jeg har brukt definisjonen av forventningsverdi for stokastisk variabel X (lik fortjeneste):

[tex]E[X]=\sum_i x_ip(x_i)[/tex] hvor man summerer over alle mulige utfall.
miralle
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 11/02-2009 22:46

Tusen takk for forståelses full forklaring!
Svar