Inverse matriser!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Hei...

Skjønner inverse matriser, men vet ikke om det er noe jeg har gått glipp av med søylebytting, eller om det i hele tatt er lov?

Har denne oppgave:

Finn [tex]A^{-1}[/tex] når [tex]A = \begin {bmatrix}2&1&1&\\ 1&0&-1& \\ 2&1&4&\\ \end{bmatrix}[/tex]

Prøvde å skrive i TEX, men ble mye surr.. Vet ikke hvordan jeg får linje mellom A og enhetsmatrisen og piler ++ på høyre sidene i TEX... Gjerne få svar på det også :D...

Min løsning:
Bilde
Ser at at søyle 1 og 2 i svaret er byttet om hos meg.. Hvorfor? =/...

Svar:
[tex]A^{-1} = \begin {bmatrix}-\frac{1}{3}&1&\frac{1}{3}&\\ 2&-2&-1& \\ -\frac{1}{3}&0&\frac{1}{3}&\\ \end{bmatrix}[/tex]


Ser ikke noen feil.. Prøvd og byttet linje 2 og 3 så a_{(3,3)} = 1 men da får jeg heller ikke riktig rekkefølge på søylene.. Mulig å flytte på de, og hvor ligger hensikte i denne oppgaven med det? =S
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

glem, helt på bærtur i dag :p
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ser du noen feil ved min metode (boka...) da? :roll:

Vet ikke hvor du fikke din metode fra, men antar den er riktig, men vil gjøre det slik som boka gjøre..
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

http://mathworld.wolfram.com/MatrixInverse.html

var den her jeg tenkte på, blandet bare litt med underdeterminantene.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

meCarnival skrev:Ser du noen feil ved min metode (boka...) da? :roll:

Vet ikke hvor du fikke din metode fra, men antar den er riktig, men vil gjøre det slik som boka gjøre..
du har nok gjort noe feil, men jeg orker ikke å sette meg inn i radoperasjonene hehe :p

et lite tips: hold deg til en radoperasjon for hver gang helt til du kan metoden inn og ut, da er det enklere å holde oversikt og lettere å unngå feil.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ok... Da sjekker jeg når jeg kommer hjem... :D...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Bogfjellmo
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 29/10-2007 22:02

Du begynner med å bytte om rad 1 og 2 i A, men ikke i I...
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ja, jeg bytter om rad 1 og 2 før jeg setter inn enhetsmatrisen sidna og det skal jo ikke ha noe å si vel? hmm... det er noe som burde stått i boka evt... plagsomt dårlige fagbøker om dagen ass... =/.. Prøver igjen nå... :roll:
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Det er vel lov å tenke sjøl også. Du mener ikke at 2 matriser som er like opptil radbytting har samme invers?
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Litt usikker på hva du mente nå.. Jeg bytter radene i starten for å få [tex]a_{11}=1[/tex] også utfører jeg beregningene og etter det så er søyle 1 og søyle 2 i A^{-1} byttet om hos meg iforhold til fasiten... Søylebytte lov og hvor er hensikten eventuelt med det i denne oppgaven er det jeg lurer på?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Det du setter opp er ikke [A|I] men [A'|I] der A' er A med 1. og andre rad ombytta. Du finner altså inversen til A', ikke A.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ok, så jeg skal ta utgangpunktet i A, altså den øverste skrevet oppe? Fulgte bare en kjekk regel om å bytte om radene for å gjøre utregningene lettere for meg selv.. Står tidligere i boka et sted husker jeg...

Så jeg skal beregne:

[tex]A%20=%20\begin%20{bmatrix}2&1&1&\\%201&0&-1&%20\\%202&1&4&\\%20\end{bmatrix}[/tex]

og ikke gjøre om noen rader i hele tatt...

prøvde det tidligere i dag men fikk noen syke tall iforhold så stoppet opp, men prøver igjen med det jeg da :D
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

meCarnival skrev:Ok, så jeg skal ta utgangpunktet i A, altså den øverste skrevet oppe? Fulgte bare en kjekk regel om å bytte om radene for å gjøre utregningene lettere for meg selv.. Står tidligere i boka et sted husker jeg...

Så jeg skal beregne:

[tex]A%20=%20\begin%20{bmatrix}2&1&1&\\%201&0&-1&%20\\%202&1&4&\\%20\end{bmatrix}[/tex]

og ikke gjøre om noen rader i hele tatt...

prøvde det tidligere i dag men fikk noen syke tall iforhold så stoppet opp, men prøver igjen med det jeg da :D
Den matrisen du tidligere har kommet frem til er en invers av en helt annen matrise enn den som er oppgitt i oppgaven.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

plutarco skrev:
meCarnival skrev:Ok, så jeg skal ta utgangpunktet i A, altså den øverste skrevet oppe? Fulgte bare en kjekk regel om å bytte om radene for å gjøre utregningene lettere for meg selv.. Står tidligere i boka et sted husker jeg...

Så jeg skal beregne:

[tex]A%20=%20\begin%20{bmatrix}2&1&1&\\%201&0&-1&%20\\%202&1&4&\\%20\end{bmatrix}[/tex]

og ikke gjøre om noen rader i hele tatt...

prøvde det tidligere i dag men fikk noen syke tall iforhold så stoppet opp, men prøver igjen med det jeg da :D
Den matrisen du tidligere har kommet frem til er en invers av en helt annen matrise enn den som er oppgitt i oppgaven.
Jeg skjønte det nå.. :oops:

Tenkte på en annen regel som tydeligvis ikke passer inn i denne sammenhengen... Setter inn direkte matrisen A og vil gjøre om så gjøre om Bogfjellmo sa at da må også enhetsmatrisen også bytte rader etter hvilke rader man vil bytte i matrisen A... Takker for oppklarhet :D
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Svar