Finn det komplekse tallet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

tisstrange
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 20/04-2008 12:37

meCarnival skrev:Det du mener med fasen kan også sies å være intervallet [tex]\(-\pi, \pi\][/tex] ?

Men det jeg ikke helt skjønner er. Hvordan vet jeg hvor langt ute 5 er?
Hvis det hadde vært 7 da? Da ser ikke jeg om jeg skal ta [tex]-2\pi[/tex] eller [tex]-\frac{5}{2}\pi[/tex] f.eks...
Som det er enkelt å se er [tex]5>\pi[/tex]. Samtdig er [tex]-\pi<5-2\pi<\pi[/tex], dermed er [tex]5-2\pi \in (-\pi, \pi][/tex].
Når du ser på tallet 7 f.eks, så er [tex]7>\pi[/tex], og også her er [tex]-\pi <7-2\pi<\pi[/tex]. Du trekker fra eller legger til [tex]2\pi[/tex] til tallet x inntil [tex]x\in (-\pi, \pi][/tex], så enkelt skal det faktisk være ;-).

edit: Du legger forresten aldri til brøker. Hvis det er enklere å tenke på det, så er du på jakt etter for hvilket [tex]n \in \mathbb{Z}[/tex] det følgende er sant:
[tex]X + n2\pi \in (-\pi, \pi][/tex]
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Jupp... Skjønt det nå.. og kommer ikke over at det er masse sånne små ting som gir et helt annet svar ikke står om i boka :twisted: :P :roll:

Men takker for hjelp... Viste ikke om fasen og dermed ikke svaret jeg har på fasiten heller og hvor -2PI kom fra...

Så da er det bare å hoppe videre i matematikken da :D
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Svar