Side 2 av 3
Lagt inn: 09/10-2009 23:16
av moth
Jepp, den er riktig. Den andre løser du på akkurat samme måte, bare sett det lik 0 først så du får x^2+2x+1=0
Lagt inn: 09/10-2009 23:17
av Nebuchadnezzar
nr 9 er riktig
nr 10
Her kan du bare legge til -1 på begge sider, så ganger du med -1 og bruker annengradsformelen ( eller ser i hodet at svaret blir -1 )
http://www.dump.no/files/5b2c21dd853c/A ... rmelen.gif
Lagt inn: 09/10-2009 23:49
av snehvit
meCarnival skrev:Har to kommentarer...
Behold fellesnevneren til 2 også tror jeg du må se hva du gjør med siste leddet i overgangen tredje til nest siste setning... Det kan skrives som brøk, bare delt på 1...
Er jeg helt på bærtur?
[/tex]
Lagt inn: 10/10-2009 00:04
av Nebuchadnezzar
Du gjør en del feil på nest siste linjen, ville heller forkortet brøkene her mest mulig. skjønner heller ikke hvordan du får 66 på siste linjen.
Uansett syntes jeg du har vært flink og vil gi deg noe fint.
Først hint. Svaret inneholder ikke brøk.
Trekk sammen brøkene
[tex]\frac{6}{2}=3[/tex] fks
http://www.dump.no/files/5853cd77b3d8/mattehjelp.gif
Litt merkelige oppgaver for høyskolen, men om man er litt rusten så er det greit å begynne rolig og jobbe seg oppover. God natt
Lagt inn: 10/10-2009 08:19
av snehvit
Nebuchadnezzar skrev:Du gjør en del feil på nest siste linjen, ville heller forkortet brøkene her mest mulig. skjønner heller ikke hvordan du får 66 på siste linjen.
Uansett syntes jeg du har vært flink og vil gi deg noe fint.
Først hint. Svaret inneholder ikke brøk.
Trekk sammen brøkene
[tex]\frac{6}{2}=3[/tex] fks
http://www.dump.no/files/5853cd77b3d8/mattehjelp.gif
Litt merkelige oppgaver for høyskolen, men om man er litt rusten så er det greit å begynne rolig og jobbe seg oppover. God natt
Tusen takk
Vet ikke hva jeg tenkte i denne oppgaven...
problemet mitt er å se hvordan oppgaven skal løses..er så mange ulike varianter. noen med fellesnevner og noen uten. men brøk uansett stokker seg for meg....... så hvis noen har et tips om hvordan jeg skal takle brøk oppgaver er det akkurat det jeg
.
Lagt inn: 10/10-2009 10:00
av tfed
Mitt forslag er å bare fortsette å regne. Løs så mange oppgaver du trenger før det sitter.
Re: oppgave
Lagt inn: 11/10-2009 12:38
av snehvit
snehvit skrev:
Er nr 7 riktig?
Lagt inn: 11/10-2009 12:52
av Nebuchadnezzar
Ja og nei, du gjør ting på en litt tungvint måte, men det du har kommet frem til er riktig. Men kan ikke du forkorte / trekke sammen litt til ?
Kvadratroten av 9 og kvadratroten av 4
[tex]= \; 5 \sqrt{9} [/tex]
[tex] = \;5 * 9^{1/2} [/tex]
[tex]= \;5 * 3^{2 \cdot \frac{1}{2}}[/tex]
[tex]= \;5 * 3^{\frac{2}{2}}[/tex]
[tex]= \;5 * 3[/tex]
[tex]= \; 15[/tex]
Lagt inn: 11/10-2009 13:14
av snehvit
hva er det jeg har gjort feil på oppgave 6?
Lagt inn: 11/10-2009 13:18
av meCarnival
Du har forkortet bort noe som du ikke har...
Du kan ikke forkorte bort b i telleren siden du har ikke b i begge leddene i nevneren... Derfor kan du bare forkorte bort kun en av a'ne og vil stå igjen med [tex]\frac{a^4b^5}{b+1}[/tex].
Du har også bare lov til å forkorte bort en a, siden du ikke har flere i nevneren.. Tror du har tatt en for hvert ledd og det er fyfy... Du må trekke ut fra hvert eneste ledd og da kan du bare forkorte bort det minste av en variabel som inngår i alle ledd... Forstod nå?
Lagt inn: 11/10-2009 13:32
av snehvit
meCarnival skrev:Du har forkortet bort noe som du ikke har...
Du kan ikke forkorte bort b i telleren siden du har ikke b i begge leddene i nevneren... Derfor kan du bare forkorte bort kun en av a'ne og vil stå igjen med [tex]\frac{a^4b^5}{b+1}[/tex].
Du har også bare lov til å forkorte bort en a, siden du ikke har flere i nevneren.. Tror du har tatt en for hvert ledd og det er fyfy... Du må trekke ut fra hvert eneste ledd og da kan du bare forkorte bort det minste av en variabel som inngår i alle ledd... Forstod nå?
Ja
gjorde det.
Tusen takk.
Men utregningen før svaret er korrekt ja?
Lagt inn: 11/10-2009 13:41
av snehvit
Nebuchadnezzar skrev:Ja og nei, du gjør ting på en litt tungvint måte, men det du har kommet frem til er riktig. Men kan ikke du forkorte / trekke sammen litt til ?
Kvadratroten av 9 og kvadratroten av 4
[tex]= \; 5 \sqrt{9} [/tex]
[tex] = \;5 * 9^{1/2} [/tex]
[tex]= \;5 * 3^{2 \cdot \frac{1}{2}}[/tex]
[tex]= \;5 * 3^{\frac{2}{2}}[/tex]
[tex]= \;5 * 3[/tex]
[tex]= \; 15[/tex]
Dette skjønte jeg ikke helt.
Hva gjør at det blir opphøyd i de forskjellige tallene?
Lagt inn: 11/10-2009 13:45
av meCarnival
[tex]\sqrt{9} = 9^{\frac{1}{2}}[/tex] men så er [tex]9 = 3 \cdot 3 = 3^2 \Rightarrow \(3^2\)^{\frac{1}{2}} =3^{2\cdot {\frac{1}{2}}} = 3^{\frac{2}{2}} = 3^1 = 3[/tex]
Alle brøker kan skrives som potenser... Det er lettere å jobbe med/se løsninger...
Lagt inn: 12/10-2009 14:14
av snehvit
jeg får til at (=) 1 =0,25x^2?, men ser ikke hvordan denne skal sette inn i en andregradslikning?
Kan noen hjelpe meg litt på vei?
Lagt inn: 12/10-2009 14:22
av Andreas345
[tex]\frac {1}{x^2}=\frac{1}{4}[/tex]
[tex]1=x^2\cdot \frac{1}{4}[/tex]
[tex]\frac {1}{\frac{1}{4}}=x^2[/tex]
[tex]\frac {1}{\frac{1}{\cancel{4}}}\cdot \frac {4}{\cancel {4}}=x^2[/tex]
[tex]x^2=4[/tex]
Eller ved så kan du ta kryss-multiplisering direkte
[tex]\frac {1}{x^2}=\frac{1}{4} \Rightarrow 4=x^2[/tex]