Enkelt PDF-program for matematikk innleveringer?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

Har dessverre 0 peiling på Mac, men virker jo som et søk på google gir mange lovende treff (http://www.google.no/search?q=latex+for+mac)

Hva med http://mac1.no/artikkel/8404/kom-i-gang ... tex-pa-mac?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Universitetet i Oslo har en DVD for nye studenter, der du har LaTeX for windows, linux og naturligvis mac.

Her er det steg for steg instruksjoner for installasjon:
http://www.ifi.uio.no/ifidvd/Programmer ... index.html
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
gulfugl
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 02/12-2009 17:22

Bruker Latex på mac og det fungerer utmerket, spesielt i kombinasjon med texshop og latexit. Den enkleste måten å installere latex og disse programmene på er ved å bruke macports.
Chubchub
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 19/01-2010 13:12

Takk igjen for svar og nyttige links. Tenker meg faktisk at det kan være lurt å faktisk lære meg LaTeX allikevel, etter all den positive feedbacken jeg har sett her:)

Edit: Har heller ikke noe peiling på Mac, men foreleseren min sa det skulle finnes en Mac versjon.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Fant ikke noen .dmg fil... sikkert surrete, men mye å gjøre om dagen, skriv gjerne kort og kjapp om hvordan jeg gjør det og hvordan jeg kommer igang... er det samme tex koder som her på forumet? \frac{}{} osv?

Ble også nevnt noe om at det er mye mer ting i latex en mathtype.. savner noen ting, kommer ikke på akkurat nå, men er det store forskjeller? hva f.eks? Får jo lagret rett i pdf så der er det vel ikke mye å vinne? bare spørr for å finne ut om jeg kanskje skal bruke litt tid på å ta å lære meg det... =)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

LaTeX-dokumenter ser "automatisk" svært flotte ut. Jeg anbefaler å lese http://tobi.oetiker.ch/lshort/lshort.pdf . "The not so short introduction to LaTeX". Den tar et par timer å lese, men du lærer virkelig mye.

Det er ikke uten grunn LaTeX har blitt så populært.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

LaTeX er et veldig sofistikert ordbehandlingsprogram. Det er innarbeidet masse algoritmer som gjør typografien for deg. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive innholdet, og LaTeX gjør resten.

Du får et fastsatt antall bokstaver per linje som er optimalisert i forhold til leselighet (mennesker leser enklest når det er 40+ bokstaver per linje), den formaterer det så du får rett marg på begge sider osv. Ser mye bedre ut enn f.eks Word-dokumenter.

En annen stor fordel er om man skal ha presentasjon, siden du har "Beamer"-pakken, som er LaTeX sin versjon av powerpoint-presentasjoner. Samme LaTeX kode, bare at i stedet for et vanlig tekstdokument, får du et format som er bedre egnet til overhead visninger.

Det eneste problemet er om den gjør noe du ikke vil den skal gjøre, for det er mye jobb med å endre på standardinnstillingene, og det krever gode kunnskaper om hvordan det virker.

Er vel også verdt å nevne at de aller fleste mattebøker blir skrevet i en eller annen LaTeX-versjon. Det er rett og slett ingen over og ingen ved siden av. LaTeX er helt suveren!

Absolutt verdt å lære seg!

PS X'en er ikke vår norske [tex]X[/tex], men den greske Kji'en: [tex]\chi[/tex].
Det uttales derfor Latech eller Latesj.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Angående implementering av LaTex; Selv bruker jeg MikTex: www.miktex.org

Jeg tror jeg kan driste meg til å anbefale den. Textpad funker bra i tillegg, og det er vel tilgjengelig lisens for studentene, ihvertfall på UiO.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Er MikTex et eget program eller en addon til Office-programmene eller noe i den dur?
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Siden vi diskuterer LaTeX her;
jeg hadde blitt kjempeglad hvis noen av dere kunne tatt en titt på min tråd her. Jeg får litt av hvert av tips, hovedsaklig Microsoft Office, men det er tydeligvis mulig med ren LaTeX også. Det jeg kan av LaTeX er hovedsaklig til mattebruk, og ikke til dette formålet. Dersom noen har noen innspill tar jeg dem i mot med STOR takk! :D
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

espen180 skrev:Er MikTex et eget program eller en addon til Office-programmene eller noe i den dur?
MikTeX er en LaTeX distribusjon, det fins mange andre (f.eks. PCTEX), men dette er den distroen som man ble anbefalt å bruke da jeg gikk på Gløs.

(Jeg snakker om en ren LaTeX installasjon)
sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

Realist1 skrev:Siden vi diskuterer LaTeX her;
jeg hadde blitt kjempeglad hvis noen av dere kunne tatt en titt på min tråd her. Jeg får litt av hvert av tips, hovedsaklig Microsoft Office, men det er tydeligvis mulig med ren LaTeX også. Det jeg kan av LaTeX er hovedsaklig til mattebruk, og ikke til dette formålet. Dersom noen har noen innspill tar jeg dem i mot med STOR takk! :D
Hva var det du egentlig lurte på? :lol: Hvordan man installerer? Hvordan man skriver? ..?
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Jeg gjør det, virker som det ikke er en ting som du åpner og bare skriver, sånn som med word.. men flere programmer som virker sammen? Legg direktelink til innstallasjonsfilene, så skal jeg installere.. har mac osx
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

meCarnival skrev:Jeg gjør det, virker som det ikke er en ting som du åpner og bare skriver, sånn som med word.. men flere programmer som virker sammen? Legg direktelink til innstallasjonsfilene, så skal jeg installere.. har mac osx
Funket ikke linken til Markonan? Kan jo prøve mactex http://www.tug.org/mactex/2009/.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

sveioen skrev:
Realist1 skrev:Siden vi diskuterer LaTeX her;
jeg hadde blitt kjempeglad hvis noen av dere kunne tatt en titt på min tråd her. Jeg får litt av hvert av tips, hovedsaklig Microsoft Office, men det er tydeligvis mulig med ren LaTeX også. Det jeg kan av LaTeX er hovedsaklig til mattebruk, og ikke til dette formålet. Dersom noen har noen innspill tar jeg dem i mot med STOR takk! :D
Hva var det du egentlig lurte på? :lol: Hvordan man installerer? Hvordan man skriver? ..?
Lurer på alt. Hva jeg trenger og hvordan jeg kommer i gang, for å få til et stiloppsett som det der. :D Tusen takk for svar.
Svar