Bachelor i Matematikk, Informatikk og Teknologi på UIO?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Bumper denne for siste gang! :D

Må bestemme meg i morgen om jeg går for MIT på UiO eller Marinteknikk i Bergen.

Noen tanker om en mastergrad i fluidmekanikk på UiO? Og noen tanker om en mastergrad i fluidmekanikk VS en mastergrad i marinteknikk på NTNU (bachelor + 2 år master)?

Jeg regner med ekspertise i fluiddynamikk vil være veldig relevant i maritim- og oljenæring på lik linje med marinteknikk? Men en mastergrad i fluiddynamikk er kanskje mer spisset mot ett felt sammenlignet med marinteknikk/ingeniør som er litt bredere?

En ting er jeg i hvert fall overbevist om og det er at det er en mye tyngre matematisk utdannelse enn vanlig høyskoleingeniør.

Jeg har vurdert muligheten for å ta første år på MIT og så søke meg inn på maskiningeniør neste høst. Så får jeg fritak for ett eller to matematikkfag og kanskje mekanikk, noe som frigjør tid til å fortsette å ta fag på MIT.

Da kan jeg kanskje ha to bachelorgrader i løpet av rundt 4-4 1/2 år, begynne å jobbe og fullføre en mastergrad i fluiddynamikk deltid ved siden av full jobb.

Takknemlig for all input. Selv om det bare er synsing. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Bumper denne! :)

Endte opp med å begynne på et økonomistudium, men kommer nok til å avslutte med tittelen bedriftsøkonom og gå over på noe realfaglig til høsten. Det blir enten bygg/maskin/petroleumsingeniør eller MIT.

Jobber nå simultant med matematikken ved siden av mitt andre studium og merker at jeg liker skikkelig godt å sette meg ned med matematikken. Det har blitt favorittfaget mitt.

Samtidig vet jeg ikke om jeg er flink nok eller interessert nok til å gå MIT, som jo er en god del 'renere' matematisk enn hva enn ingeniørlinje er. Men samtidig er tanken litt forlokkende allikevel. Ser på det som en stor utfordring. En annen ting er at det er mye programmering på MIT og jeg er veldig usikker på om det er noe for meg.

Økonomistudiet jeg går nå er ikke særlig utfordrende. Er en del arbeidsmengde, men det er stort sett ganske kjedelig og lavt nivå på studentmassen.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Johan Nes skrev:Endte opp med å begynne på et økonomistudium, men kommer nok til å avslutte med tittelen bedriftsøkonom og gå over på noe realfaglig til høsten. Det blir enten bygg/maskin/petroleumsingeniør eller MIT.

Jobber nå simultant med matematikken ved siden av mitt andre studium og merker at jeg liker skikkelig godt å sette meg ned med matematikken. Det har blitt favorittfaget mitt.

Samtidig vet jeg ikke om jeg er flink nok eller interessert nok til å gå MIT, som jo er en god del 'renere' matematisk enn hva enn ingeniørlinje er. Men samtidig er tanken litt forlokkende allikevel. Ser på det som en stor utfordring. En annen ting er at det er mye programmering på MIT og jeg er veldig usikker på om det er noe for meg.
Bumper bumpen min! :D

Jeg har inntrykk av at UiO har et bedre faglig opplegg og miljø enn HiOA (som jo rangeres ganske dårlig blant ingeniørstudentene som selv går der om man kan lite på det). MIT rangerer veldig høyt på studenttilfredshet.

Jeg synes også fagene på UiO virker vel så interessante. Har vært litt skeptisk til programmeringsbiten, men tror det kan bli interessant. Derfor hadde jeg egentlig mer eller mindre bestemt meg for å satse på MIT på UiO. Har også en følelse av at undervisningsopplegget på UiO passer meg bedre (mer selvstendig og mindre gruppearbeider og sånt tull).

Men så spiste jeg lunsj med en mastergradsstudent i fysikk fra UiO her om dagen og han mente at om jeg skulle tenke jobb, så burde jeg gå for HiOA og høyskoleingeniør.

Greien er vel det at jeg tror det kan bli vanskelig for meg med 5 strake år på skolebenken nå, så jeg måtte kanskje først tatt en bachelor og så en mastergrad ved siden av jobb på lenger enn normert tid. Men om det er vanskelig å få jobb med bare en bachelor er ikke den planen like enkel. Har dog en følelse av at akkurat det vil kunne ordne seg sett at karakterene er gode. Har jo også litt økonomikompetanse nå og et fagbrev i tillegg.

Men jeg ble litt usikker. :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Johan Nes skrev:
Johan Nes skrev:Endte opp med å begynne på et økonomistudium, men kommer nok til å avslutte med tittelen bedriftsøkonom og gå over på noe realfaglig til høsten. Det blir enten bygg/maskin/petroleumsingeniør eller MIT.

Jobber nå simultant med matematikken ved siden av mitt andre studium og merker at jeg liker skikkelig godt å sette meg ned med matematikken. Det har blitt favorittfaget mitt.

Samtidig vet jeg ikke om jeg er flink nok eller interessert nok til å gå MIT, som jo er en god del 'renere' matematisk enn hva enn ingeniørlinje er. Men samtidig er tanken litt forlokkende allikevel. Ser på det som en stor utfordring. En annen ting er at det er mye programmering på MIT og jeg er veldig usikker på om det er noe for meg.
Bumper bumpen min! :D

Jeg har inntrykk av at UiO har et bedre faglig opplegg og miljø enn HiOA (som jo rangeres ganske dårlig blant ingeniørstudentene som selv går der om man kan lite på det). MIT rangerer veldig høyt på studenttilfredshet.

Jeg synes også fagene på UiO virker vel så interessante. Har vært litt skeptisk til programmeringsbiten, men tror det kan bli interessant. Derfor hadde jeg egentlig mer eller mindre bestemt meg for å satse på MIT på UiO. Har også en følelse av at undervisningsopplegget på UiO passer meg bedre (mer selvstendig og mindre gruppearbeider og sånt tull).

Men så spiste jeg lunsj med en mastergradsstudent i fysikk fra UiO her om dagen og han mente at om jeg skulle tenke jobb, så burde jeg gå for HiOA og høyskoleingeniør.

Greien er vel det at jeg tror det kan bli vanskelig for meg med 5 strake år på skolebenken nå, så jeg måtte kanskje først tatt en bachelor og så en mastergrad ved siden av jobb på lenger enn normert tid. Men om det er vanskelig å få jobb med bare en bachelor er ikke den planen like enkel. Har dog en følelse av at akkurat det vil kunne ordne seg sett at karakterene er gode. Har jo også litt økonomikompetanse nå og et fagbrev i tillegg.

Men jeg ble litt usikker. :)
Det kan godt hende at en yrkesrettet bachelor innen noe realfaglig, med gode karakterer, gir bedre jobbmuligheter og bedre økonomi fremfor en teoretisk master. Så det kommer an på hva du har mest lyst til: dersom du er genuint interessert i fagene og liker å studere, ville jeg gått for master. Dersom motivasjonen din er å få en god jobb, ville jeg muligens funnet en bra bachelorutdanning med gode jobbutsikter, samt fokusert på å få mest mulig relevant yrkespraksis underveis i studiet. Da går det jo også an å bygge på med en master etterhvert.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

plutarco skrev: Det kan godt hende at en yrkesrettet bachelor innen noe realfaglig, med gode karakterer, gir bedre jobbmuligheter og bedre økonomi fremfor en teoretisk master. Så det kommer an på hva du har mest lyst til: dersom du er genuint interessert i fagene og liker å studere, ville jeg gått for master. Dersom motivasjonen din er å få en god jobb, ville jeg muligens funnet en bra bachelorutdanning med gode jobbutsikter, samt fokusert på å få mest mulig relevant yrkespraksis underveis i studiet. Da går det jo også an å bygge på med en master etterhvert.
Takker for svar, plutarco.

Uansett hvor jeg vrir på dette synes jeg det er vanskelig. Forut han som anbefalte meg å ta en bachelor på HiOA fremfor en bachelor i MIT, var det en på et annet forum som hadde gått ett år på HiOA før han hoppet over på MIT (retning informatikk) og mente at det var et valg jeg ikke burde tenke på en gang: Jeg burde gå for MIT. Det faglige var mye bedre og grundigere på UiO og han mente rett og slett at det var en mer solid utdanning.

Samtidig er det jo ikke sikkert dette er noe arbeidsgivere nødvendigvis ser på eller bryr seg om. Jeg er utdannet tømrer med fagbrev og lang erfaring, så byggingeniør hadde kanskje vært et mer naturlig valg. Samtidig var jeg litt lei av byggebransjen når jeg sluttet og følte for noe helt nytt, men å jobbe som ingeniør innen bygg blir vel noe annet.

Jeg har også en fortid som aksjehandler og jeg vet at solide matematikkunnskaper og kanskje også programmeringen vil kunne gi meg fordeler der, noe som også taler for MIT.

Mastergrad blir det nok uansett da jeg er sulten på kunnskap og det i tillegg øker jobbmulighetene mine, spørsmålet er om jeg kan greie det på 5 strake år. Økonomisk sett tror jeg at jeg er nødt å jobbe etter tre år uansett hva jeg velger, så da blir det en master over 3-4 år. Greier det vel neppe på to år ved siden av jobb.

Valgets kval. :)
Svar