Enkelt PDF-program for matematikk innleveringer?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

*edit ser jeg var litt sent ute :)

Jeg tipper du prøver å kompilere til pdf?

I så fall må du konvertere eps-grafikken til pdf/jpg/png først, da pdfLaTeX ikke støtter eps-grafikk når den kompilerer LaTeX til pdf. Kanskje GeoGebra kan eksportere til pdf?

Eventuelt kan du benytte deg av epstopdf pakken som konverterer eps-grafikk til pdf "on-the-fly". Dette kan dog føre til at resultatet ikke blir helt som ønsket fordi ikke all grafikk blir konvertert 100% korrekt med pakken - men jeg tror majoriteten blir det, så jeg tviler på at du vil oppleve problemer med det.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg gjorde som Sveioen sa og det funka. Tusen takk til alle tre. :)

Var dog litt irriterende at fargede flater som var gjennomsiktige i GeoGebra ble solide of dekket over x-aksen... :?
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

espen180 skrev:Jeg gjorde som Sveioen sa og det funka. Tusen takk til alle tre. :)

Var dog litt irriterende at fargede flater som var gjennomsiktige i GeoGebra ble solide of dekket over x-aksen... :?
eps støtter ikke gjennomsiktighet (opacity). Det du derimot kan notere deg er at GeoGebra kan eksportere til PGF/TikZ, som er helt overlegent all annen grafikk i LaTeX.

Det vil si at figuren bilr eksportert til kode som LaTeX selv kan kompilere - og dermed blir det mye større konsistens mellom tekst og figurer osv (lik font i figurer osv som i resten av teksten). Du må dog igjen kompilere til pdf - og ikke til DVI (bruker ps/eps til grafikk - som ikke støtter gjennomsiktighet).

Eneste du må gjøre i tillegg er å installere pgf,pgfplots og tikz pakkene fra MikTeX packet manager. :)
Sist redigert av drgz den 31/01-2010 23:05, redigert 1 gang totalt.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

@Claudeshannon

Jeg takker og bukker! Resultatet overgikk enhver forventning! :D
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

8-)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Bruker du Mac har velger du en av tre følgende alternativ

1) Bruker TeXShop. Gå inn på hjemmesidene deres og følg guiden. Er gratis.
2) Bruker vim (evnt. annen editor) og bruk pdflatex i terminal til å selv kompilere filen.
3) Installer KDE og Kile. Kile er veldig digg, men det kan være litt slit å fikse det. Sjekk google.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Kjapt spørsmål. Når jeg starter en ny paragraf i LaTeX, får jeg ikke et mellomrom mellom paragrafene slik jeg vil. Det blir slik:

[tex]\qquad\text{Dette er paragraf 1. Den er lag og g{\aa}r over} \\ \text{flere linjer.} \\ \qquad \text{Dette er paragraf 2.[/tex]

Mens jeg vil ha

[tex]\qquad\text{Dette er paragraf 1. Den er lag og g{\aa}r over} \\ \text{flere linjer.} \\ \, \\ \qquad \text{Dette er paragraf 2.[/tex]
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Kode: Velg alt

\medskip
(kort for medium skip).
Kan gjerne kombineres med \noindent hvis du ikke vil ha innrykket.

Dette er noe jeg bruker så mye at jeg har laget en egen kommando. I starten av dokumentet, under de forskjellige importerte pakkene kan du legge til:

Kode: Velg alt

\newcommand{\h}{\medskip\noindent}
Hver gang du legger til en \h i dokumentet, er det det samme som \medskip\noindent. Sparer tid på sånt! :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Et annet tips du kan få, som jeg ønsker noen hadde fortalt meg helt i starten, er hvis du skriver et dokument der du bruker masse tegn som [tex]\mathbb{R}[/tex] f.eks, så er koden for dette i LaTeX:

Kode: Velg alt

\mathbb{R}
Du kan lage egne kommandoer som tar inn parametere ved å bruke

Kode: Velg alt

\newcommand{\bb}[1]{\mathbb{#1}}
Da kan du skrive \bb{R} hver gang du skal bruke den i stedet for \mathbb{R}.

Og hvis du f.eks vil ha to streker under svaret definerer du \svar{x^2} som

Kode: Velg alt

\newcommand{\svar}[1]{\underline{\underline{\;#1\;}}}
som gir [tex]\underline{\underline{\;x^2\;}}[/tex].

Og det siste yndlingsknepet mitt bruker du om du plutselig får et stort stygt uttrykk under en kvadratrot eller en sammenskviset tabell og du gjerne vil få litt mer luft inn, kan du få LaTeX til å tegne en usynlig firkant med bredde 0 og en egenspesifisert høyde som gjør at du kan rydde opp litt selv. Skriv inn f.eks

Kode: Velg alt

\rule{0cm}{0.42cm}
så får du litt ekstra plass. Veldig kjekt knep! Bruker det veldig mye.

Tror disse skal funke i helt standard LaTeX, eller så må man ha amsmath-pakken.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Takker. :)
Jendem
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 20/03-2010 16:07

Hei.
Hvordan tegner man enkle linjer (vektorer), punkter og koordinatsystem med LaTeX?
Må jeg bruke PGF/TikZ, eller finnes det noe enklere/raskere?
Svar