Linær ulikhet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

Oppgave 1.34 i 2mx
a)

8-2(a-1/2) < 2/3a-3(2-a/3)

Kan noen denne her ,jeg får det ikke til :roll:
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Bruk rett forum! Dette er for universitet/høyskole. Vær også forsiktig med notasjonen. 2/3a kan tolkes som (2/3)a: [tex]\frac{2}{3}a[/tex] eller 2/(3a): [tex]\frac{2}{3a}[/tex]

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke oppgaven din. Mener du dette?:

[tex]8-2(a-\frac{1}{2}) < \frac{2a}{3}- 3(2-\frac{a}{3})[/tex]

Isåfall, hvor trykker skoen? Alle teknikkene som trengs følger fra ungdomsskolen - multiplisere vekk nevnere, addere/subtrahere vekk elementer på hver side av likhetstegnet, multiplisere ut parenteser...
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Jeg trudde vi blei enige om at det var best å prøve sjøl først i går kveld. Denne oppgava er mer eller mindre identisk med det du prøvde å løse da, og igjen: Legg for pokker ut det du har fått til først så det går an å hjelpe deg derfra. Som daofeishi påpeker er manipulasjonene ungdomsskolepensum. Matematikken kommer ikke drivende til deg for å hoppe rett inn i huet ditt uten arbeid. Prøv sjøl.
Svar