integral

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
pingoµ
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 27/01-2007 18:13

[tex] \int \frac{dx}{4sinx-3cosx}[/tex]

Svaret mitt er nesten riktig men jeg greier ikke å få 1/5 som koeffisient foran de to logaritmene i svaret, men 3/5 foran et av dem i stedet. Lurer på hva jeg gjør galt.
Ost er godt.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

pingoµ skrev:[tex] \int \frac{dx}{4sinx-3cosx}[/tex]
Svaret mitt er nesten riktig men jeg greier ikke å få 1/5 som koeffisient foran de to logaritmene i svaret, men 3/5 foran et av dem i stedet. Lurer på hva jeg gjør galt.
Hvis jeg forstår deg riktig har du gjort alt. Men får ikke "fjerna" 3/5.

Jeg brukte z = tan(x/2) substitusjon på oppgava di, og kladda den kjapt.
Orker derfor ikke skrive alt, Og endte opp med to integraler.
Der det ene er:

[tex]I_1\,=\,{3\over 5}\int \frac{ {\rm dz}}{3z-1}\,=\,{1\over 5}\ln|3z-1|\,+\,C[/tex]

Her sees at når høyre sia deriveres må du husk på kjerneregelen, dermed "forsvinner" 3. Da BLIR dette lik integranden.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Man trenger vel ikke bruke kamikaze på det integralet der. Nok å vite at [tex]a\sin x + b\cos x = r\sin (x + \theta)[/tex].
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

sEirik skrev:Man trenger vel ikke bruke kamikaze på det integralet der. Nok å vite at [tex]a\sin x + b\cos x = r\sin (x + \theta)[/tex].
Er selvmordskandidat, dessuten trenger jeg trening på integral med tan(x/2) substitusjon...
:wink:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar