Side 1 av 1

Grensesetting ved trippel/dobbeltintegraler

Lagt inn: 28/05-2007 17:54
av erlends
Hei!

Sitter og sliter med dette nå før eksamen i Mat1110 (kalkulus/lineær algebra). Jeg skjønner ikke helt prinsippet. Skal man tenke: "hvor langt skal jeg gå på de forskjellig aksene" ?

Eks på oppgave jeg ikke klarer:

[symbol:integral] [symbol:integral] [symbol:integral] (3+2xy)dV over D, hvor D er: solid hemispherical dome given by x[sup]2[/sup]+y[sup]2[/sup]+z[sup]2[/sup] <=4 og z>=0.

Takker for svar!

Mvh.

Lagt inn: 28/05-2007 18:23
av Magnus
Som regel integrerer du m.h.p z først og setter dermed z-koordinaten innerst. Du får da [tex]0<z < \sqrt{4-y^2 - x^2} [/tex]

Så innfører du sylinderkoordinater. Dette gir oss da
[tex]x = r\cos\theta[/tex]
[tex]y = r\sin\theta[/tex]
[tex]x^2 + y^2 = r^2[/tex]

Setter du inn det i z-grensen får du [tex]0<z<\sqrt{4-r^2}[/tex]

Når du gjør om til sylinderkoordinater får du at [tex]dV = r\cdot dzdrd\theta[/tex]

Så må du bare finne ut rimelige verdier på r og [tex]\theta[/tex]. Dette gjør du ved å sette z=0 og se på projeksjonen i xy-planet.

Lagt inn: 28/05-2007 18:58
av erlends
Takker!

Nå kom jeg litt videre. Setter jeg z=0 får jeg en sirkel med radius 2. Dermed r=0-2, og theta=0-2 [symbol:pi] , er det riktig?

Ellers har jeg fått dette integralet (litt vanskelig, så lurer på om jeg er på bærtur):

[symbol:integral] [symbol:integral] (3+2t+cos[theta]rsin[theta])( [symbol:rot] 4-r [sup]2[/sup])rdrd[theta]

Lagt inn: 28/05-2007 19:02
av Janhaa
erlends skrev:Takker!
Nå kom jeg litt videre. Setter jeg z=0 får jeg en sirkel med radius 2. Dermed r=0-2, og theta=0-2 [symbol:pi] , er det riktig?
Ellers har jeg fått dette integralet (litt vanskelig, så lurer på om jeg er på bærtur):
[symbol:integral] [symbo:integral] (3+2t+cos[theta]rsin[theta])( [symbol:rot] 4-r [sup]2[/sup])rdrd[theta]
Har du fasit, så kan jeg evt regne på oppgava...

Lagt inn: 28/05-2007 19:04
av erlends
Ja, svaret skal være 16 [symbol:pi]

Tusen takk!

Lagt inn: 28/05-2007 19:25
av mrcreosote
Det er vel grensesetting som er det vanskeligste for de fleste med trippelintegraler, og jeg skjønner det er det du vil trene på her. Allikevel kan det være lurt å lære seg å kontrollere om svaret en får gir mening.

Vi ser det er snakk om ei halvkule med radius 2. Denne har volum 16pi/3. Derfor blir [symbol:integral] [symbol:integral] [symbol:integral] 3 dV = 3*16pi/3=16pi. Å integrere xy vil ikke bidra med noe siden volumet vi integrerer over er symmetrisk omkring x- og y-aksen. Dermed blir det søkte svar 16pi.

Lagt inn: 28/05-2007 22:51
av TurboN
Det letteste av alt etter min mening er å integrere mhp, en av variablene, for så å innføre polarkoordinater.

[tex]\int_0^{2\pi}\int_0^2\int_0^{\sqrt{4-x^2-y^2}}3+2xy\;dz*r\;drd\theta[/tex]

[tex]\int_0^{2\pi}\int_0^2(3*\sqrt{4-x^2-y^2}+2xy*\sqrt{4-x^2-y^2})r\;drd\theta[/tex]

[tex]\int_0^{2\pi}\int_0^2(3*\sqrt{4-r^2}+2r^2Sin\theta*Cos\theta\sqrt{4-r^2})rdrd\theta[/tex]

[tex]Sin\theta*Cos\theta[/tex] er en ulik funksjon og vil gi 0 når du integrerer mhp [tex]d\theta[/tex]

Står igjen med
[tex]6\pi\int_0^2r*\sqrt{4-r^2}dr=16\pi[/tex]

Dette er det samme som skjer ved sylinderkoordinater, men det kanskje lettere å se for seg at man tvingere integrasjonen ned i planet for så å innføre velkjente polarkoordinater