Finne areal av sløyfe

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

Driver og øver til fysikkeksamen og lurer på en ting. Vi har da en sirkulær ledningssløyfe. For å finne indusert ems må jeg finne areal. Lengden er oppgitt til å være 0.2 m. I fasiten har de funnet arealet ved å ta [tex]\pi(\frac{0.2}{2\pi})^{2}[/tex]. Hvorfor deler de med [tex]2\pi[/tex] og ikke bare med 2 (slik at man får radius)?
TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

sveioen skrev:Driver og øver til fysikkeksamen og lurer på en ting. Vi har da en sirkulær ledningssløyfe. For å finne indusert ems må jeg finne areal. Lengden er oppgitt til å være 0.2 m. I fasiten har de funnet arealet ved å ta [tex]\pi(\frac{0.2}{2\pi})^{2}[/tex]. Hvorfor deler de med [tex]2\pi[/tex] og ikke bare med 2 (slik at man får radius)?
Omkrets=2*radius* [symbol:pi]
radius=omkrets/(2* [symbol:pi] )
sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

TurboN skrev:
sveioen skrev:Driver og øver til fysikkeksamen og lurer på en ting. Vi har da en sirkulær ledningssløyfe. For å finne indusert ems må jeg finne areal. Lengden er oppgitt til å være 0.2 m. I fasiten har de funnet arealet ved å ta [tex]\pi(\frac{0.2}{2\pi})^{2}[/tex]. Hvorfor deler de med [tex]2\pi[/tex] og ikke bare med 2 (slik at man får radius)?
Omkrets=2*radius* [symbol:pi]
radius=omkrets/(2* [symbol:pi] )
Selfølgelig... Så lengden er et annet ord for omkrets i slike oppgaver?
TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

lengden av en sirkel er omkrets ja
Svar