Kvadrattall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Wilja
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 24/09-2003 11:58
Sted: Finnmark

Jeg lurer på om n[sup]4[/sup]+6n[sup]3[/sup]+11n[sup]2[/sup]+6n+1 alltid er kvadrattall, hvordan kan jeg i så fall vise det?
Wilja
Abeline
Guru
Guru
Innlegg: 85
Registrert: 22/05-2004 17:27
Sted: Østlandet

n[sup]4[/sup]+6n[sup]3[/sup]+11n[sup]2[/sup]+6n+1

Dette er ganske greit å faktorisere, og jeg skal gjennomføre det her. Hvis dette er et kvadrattall, må det være på formen (an[sup]2[/sup]+bn+c)[sup]2[/sup]. Vi ganger ut og sammenlikner de to uttrykkene:

n[sup]4[/sup]+6n[sup]3[/sup]+11n[sup]2[/sup]+6n+1=(an[sup]2[/sup]+bn+c)[sup]2[/sup]

=a[sup]2[/sup]n[sup]4[/sup]+2abn[sup]3[/sup]+2acn[sup]2[/sup]+b[sup]2[/sup]n[sup]2[/sup]+2bcn+c[sup]2[/sup]

Av dette ser vi at

a[sup]2[/sup]=1
2ab=6
2ac+b[sup]2[/sup]=11
2bc=6
c[sup]2[/sup]=1

Dette gir a=1, b=3, c=1, evt samme løsninger, men alle med negativt fortegn.

Altså:

n[sup]4[/sup]+6n[sup]3[/sup]+11n[sup]2[/sup]+6n+1=(n[sup]2[/sup]+3n+1)[sup]2[/sup]
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
krissern

kvadrattall, hva er det egentlig? og hva er irrasjonale tall forresten?
jeg skjønner ingenting jeg :shock:
hilsen en som fortvilet prøver å lære seg MX matte i 2.klasse på vgs
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Naturlige tall N = 1, 2, 3, ...

Hele tall Z : ... -2, - 1, 0, 1, 2

Rasjonale tall Q: alle tall som kan skriver på formen m/n hvor m og n er med i de Hele tall.

Relle tall R: Alle rasjonale tall og alle irrasjonelle tall. irrasjonelle tall blir da alle tall som er på talllinjen som ikkje er med i Q.
f.eks [pi][/pi] e, [rot]2[/rot], [rot]3[/rot] osv

De irrasjonelle tallene deles så inn i transcendetale og ikke transcendentale. De transcendentale er det flest av, og de er aldri nullpunkt til et polynom med rasjonale koeffisienter.
[pi][/pi] og e er eksempel på transcendentale nummer

I tillegg finnes imaginære tall som brukes for å finne løsninger av negative roter o.l i =
[rot]-1[/rot]

I tillegg til dette finnes mange andre "tallgrupper"

Partall: alle tall som er delelige med 2. f.eks 2, 4, 10, 14
Oddetall : alle tall som ikke er partall f.eks 1, 5, 9,

Primtall: tall som bare kan deles på 1 og seg selv. 1, 2, 3, 5, 7, 11, 13 ...

Kvadrattall. Alle tall som kan skrives på formen a^2 hvor a er med i de hele tall.

4 = 2^2 , 9 = 3^2 256= 16^2

Kubikktall: Alle tall som kan skrives på formen a^3, hvor a er med i de hele tall.

8 = 2^3 27 = 3^3 osv
Svar