Problemløsing

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Wilja
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 24/09-2003 11:58
Sted: Finnmark

En kvernstein på 40 kg blir knust i fire deler. Vekten av disse delene er slik at vi med en skålvekt kan veie alle heltallsvekter fra 1 til 40. Hva må hver av delene veie?

Mitt foreløpige resonnement er at en av steinene må veie 1 kg for at vi skal kunne veie 39 kg. Og for at vi skal kunne veie 38 kg må en annen stein veie 1 eller 2 kg.

Noen gode hint her?
Wilja
Abeline
Guru
Guru
Innlegg: 85
Registrert: 22/05-2004 17:27
Sted: Østlandet

Hmm.. Orker ikke å begynne å regne så mye på det, men et tips har jeg i hvert fall: husk at det er en skålvekt! Du kan veie 2kg ved å legge en femkilosstein på den ene siden, og en sjukilos på den andre, bare differansen er 2kg...
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
Wilja
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 24/09-2003 11:58
Sted: Finnmark

Ja, men jeg kan ikke veie 38 kg uten

1) to steiner på 1 kg hver eller
2) en stein på 2 kg
Wilja
Abeline
Guru
Guru
Innlegg: 85
Registrert: 22/05-2004 17:27
Sted: Østlandet

Nja, det er delvis riktig. Du må helt klart ha en stein som veier 1 kg for å veie 39kg. Men hvis du legger denne på sammen med det du skl veie, kan du veie 38kg også. Prøv den tankegangen videre, og se om du får svarene 1, 3, 9 og 27!
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
Wilja
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 24/09-2003 11:58
Sted: Finnmark

Takk, godt at du er her og gir gode råd :D
Wilja
Svar