Overgang 3mx -matte på universitet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
lind

jeg går nå siste året på videregående og har 3mx. vurderer å studere matte på universitetet. Det jeg lurer på er om denne overgangen er stor? er det noen form for repetisjon?
ex-lærer
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 02/02-2005 00:04

Jeg har undervist 3MX, og grunnkurs matematikk på Blindern underviste jeg grupper forrige høst.

For mange, kan overgangen være ganske tøff. Spesielt for de som ikke har full kontroll på trigonometrien og integrasjon/derivasjon. Særlig er trigonometrien en hemsko for mange. Det forventes at du skjønner og kan bruke kjente resultater fra sin, cos og tan til de vanligste vinklene, de enkleste trigonometriske identitetene og, selvfølgelig, kjenner innholdet i de trigonometriske begrepene godt.

Det er på en måte repitisjon av flere temaer fra 3MX, men du skal, først og fremst, forstå matematikken på en annen måte på universitetet. Du kan kalle det repitisjon, når du går gjennom en del kjent stoff fra videregående, men det legges fram på en ny og dypere måte.

Ellers kan jeg anbefale matematikkstudier på universitetsnivå! Det er en utfordring, men det åpner for forståelser av matematikk som vil forandre synet ditt på argumentasjon og vitenskap i sin helhet. Morsomt, men krevende.
Abeline
Guru
Guru
Innlegg: 85
Registrert: 22/05-2004 17:27
Sted: Østlandet

Spennende. Jeg vil også gjerne studere matematikk, helst ren matematikk, og gjerne relatert til (teoretisk) fysikk. Jeg er usikker på studiested ennå, har gått fra Trondheim til Oslo til Bergen her i landet, men vurderer også München, Bonn eller København (et fint engelsk universitet er vel drømmen, men det er grenser for hvor stort studielån jeg ønsker å ende opp med..).

Hvordan arbeides det? Er det mange store forelesninger, og er det i tilfelle stoff utenom boka som gjennomgås der (jeg er vant til å lære på egenhånd kan ved hjelpe av boka)? Hvordan er eksamenene, er det ren regning og bevisførsel?
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Jeg begynte på linja for Fysikk og Matematikk (sivilingeniør) i Trondheim 2001. Vi har hatt 4 fag hvert semester (dvs. 4 eksamener hvert halvår), og i alle mattefagene har man stort sett fulgt lærebøker. Det pleier å være ca. to forelesninger i hvert fag hver uke, hver på to timer (noen har bare 3 timer i uka). I tillegg gis det som regel en regneøving hver uke i hvert fag.

Forelesningene er frivillige, men særlig i starten av studiet er det obligatoriske aktiviteter.

Eksamen går stort sett ut på regning og bevisførsel, ja :)
("Regn ut" eller "vis at")
Sjekk f.eks. noen gamle eksamensoppgaver her (for det første mattekurset):
http://www.math.ntnu.no/emner/kode/SIF5003/gamle-eks/
Eksamen fra høsten 2004

De to første årene er lagt opp med både matte og fysikk, deretter kan man velge linje (Industriell matematikk, Teknisk fysikk, Biofysikk). Innenfor hver av disse er det etter hvert ganske fritt (fagvalg), og det går også an å ta flere enn fire fag.

Alternativt kan man velge et fritt studium, men det vet jeg ikke noe særlig om :oops:

Her er en oversikt over emnene som tilbys:
http://www.math.ntnu.no/emner/
Letter du videre her finner du massevis av gamle eksamensoppgaver.
p86f

Er det noen som har noen formening om hvilket universitet som er best på ren matte, eller eventuelt hvilke styrker/svakheter de forskjellige universitetene (feks Oslo, NTNU, Bergen) har når det gjelder matematikk studiet?
Svar