areal/ volum

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gjest

Kan noen gi svar på følgende dilemma?

En halvkule som er 8 ganger større enn opprinnelig halvkule.
Hva blir radius i den nye halvkula, uttrykt ved r?


På forhånd takk
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

Kan du ikke først komme med hva du har til nå? Du kan ikke forvente at vi skal regne oppgavene dine for deg. Jeg hjelper deg gladelig, men da må du vise at du har prøvd først.
gjest

Har kommet frem til 3 forskjellige svar, og er helt på vidda. :oops:
gjest

Det jeg har mest problemer med er om jeg skal ta i bruk linjær eller volum målestokk.
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

Det første hintet jeg kan gi er:

Sett opp arealet for den lille halvsirkelen, uttrykt med r.

Deretter setter du opp arealet for den store, uttrykt med f.eks x.

Og siden du vet at arealet av den største er 8 ganger så stort som den minste så kan du sette opp likningen:

areal av stor=8*areal av liten.

Så løser du med hensyn på x.

Se hvor langt du kommer med dette.

Kom etterpå at jeg kun hadde regnet med halvsirkel, ikke halvkule.
Da må du bruke volum og ikke areal som jeg har skrevet. Fremgangsmåten er fremdeles den samme
hehe

what -----------------------------> :roll: :? :arrow: :?: :P [sub][sup][sigma][/sigma][sigma][/sigma][funk][/funk][tom][/tom][rot][/rot][rot][/rot][tom][/tom][funk][/funk][/sup][/sub]
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Volum skalerer som r[sup]3[/sup]

Så hvis du skal åttedoble et volum (av f.eks. en halvkule), må alle lengder økes med tredjerota av 8 (også radien), som er lik 2. Dobler du radien åttedobles altså volumet.

Hvis du skal åttedoble et areal, må alle lengder økes med rota av 8.
Svar