Matriser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Eva
Cayley
Cayley
Innlegg: 95
Registrert: 01/03-2004 16:18

Hei!

A=
  • 0.8 0.3
    0.2 0.7
x=
  • x[sub]n[/sub]
    y[sub]n[/sub]
I=
  • 1 0
    0 1
Er på jakt etter en matrise slik at

Ax=I

Hva gjør jeg?

Mvh Eva
Gjest

Jeg vet egentlig ikke så mye om matriser, men jeg tror du bare må finne ut hvilke verdier du skal ha i x-matrisen din.

Hvis du har:

Bilde

Så tror jeg du skal få den matrisen I du søker.
emil
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 13/02-2004 22:30

bah, jeg glemmer alltid å logge inn. :P
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Anonymous skrev: Bilde

Så tror jeg du skal få den matrisen I du søker.
Jaha? Hvis AX = I, må X være den inverse matrisen av A (bruker stor bokstav for å understreke at det er en matrise). Den matrisen du har oppgitt her er ikke den inverse matrisen av A :?

Rett svar skal være:

1.4 -0.4
-0.6 1.6

Dette kan du finne ved vanlig matriseinvertering. Alternativt la matrisen X ha fire ukjente komponenter og sette opp ligningene du får når du ganger ut AX (dvs løse fire ligninger med fire ukjente).
emil
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 13/02-2004 22:30

heh, ok. Jeg bør kanskje slutte å svare på ting jeg ikke har så mye peiling på :P
Eva
Cayley
Cayley
Innlegg: 95
Registrert: 01/03-2004 16:18

:oops: Da jeg hadde misforstått oppgaven (tekstoppgave), så var det overhodet ikke det jeg spurte etter jeg skulle fram til... :oops:
Men tusen takk for hjelpa likevel! :D
Mvh Eva
Svar