Hvilken fordeling?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
rebhan
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 30/10-2007 15:10
Sted: Hordaland

Jeg har to oppgaver der jeg er så usikker på fordelingen:

1.
Et firma produserer vaskemiddel med to forskjellige typer lukt- sitron eller eple.

20 forbrukere blir spurd.
X= antall som foretrekker sitron.

Bionomisk?


2.
Prøveproduksjon med 100 enheter.
X er antall enheter som er defekte.

Hypergeometrisk?
Hvorfor er det så mange bokstaver i matte?
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Den første er en binomisk fordeling. Man gjør en serie eksperimenter, og hvert eksperiment har bare to mulige utfall; sitron eller eple. Den andre er også binomisk av samme grunn. (Man kunne kalt den hypergeometrisk hvis man hadde 100 lyspærer og visste at, si, 20 av dem var defekte og man så trakk ut 10 tilfeldige lyspærer og talte antallet defekte blant disse.)
rebhan
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 30/10-2007 15:10
Sted: Hordaland

Men blir det trekning med tilbakelegging da?
Hvorfor er det så mange bokstaver i matte?
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

rebhan skrev:Men blir det trekning med tilbakelegging da?
Hvis vi snakker om den tenkte hypergeometriske fordelingen kommer det an på om man legger lyspæren tilbake etterpå eller ikke. Hvis jeg var lyspærekontrollør ville jeg ikke gjort det, men det er nå så.
rebhan
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 30/10-2007 15:10
Sted: Hordaland

Det virker jo ikke logisk at de skal legge den tilbake før de tester en ny, for da kan jo de risikere å teste den ene flere ganger.

Samme med den første.
Er det rart jeg blir forvirra. hehe :lol:
Hvorfor er det så mange bokstaver i matte?
rebhan
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 30/10-2007 15:10
Sted: Hordaland

Karl_Erik skrev:
rebhan skrev:Men blir det trekning med tilbakelegging da?
Hvis vi snakker om den tenkte hypergeometriske fordelingen kommer det an på om man legger lyspæren tilbake etterpå eller ikke. Hvis jeg var lyspærekontrollør ville jeg ikke gjort det, men det er nå så.
Men siden det sannsynligvis er trekning uten tilbakeleggeing, blir den ikke da hypergeometrisk fordeling da?
Hvorfor er det så mange bokstaver i matte?
rebhan
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 30/10-2007 15:10
Sted: Hordaland

Vent litt.
Når de plutselig i opg 1b) sier at 13 av de 20 spurde svarer at de foretrekker sitron.

Endrer det seg da? nei..eller? jeg blir gal snart. :evil:
Hvorfor er det så mange bokstaver i matte?
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

rebhan skrev:Jeg har to oppgaver der jeg er så usikker på fordelingen:



2.
Prøveproduksjon med 100 enheter.
X er antall enheter som er defekte.

Hypergeometrisk?
Denne er binomisk, men siden n er så stor så vil det være på sin plass å tilnærme denne til normalfordeling.
Svar