klassiske konstruksjonsproblemer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
tolill
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 02/01-2005 20:11

Heisann.

Sitter å tygger på hvorfor en tredeling av en vilkårlig vinkel ved hjelp av konstruksjon ikke er mulig å gjennomføre. Er det noen som kan forklare meg det. Har forsøkt og ser at det ikke går, men har ingen grei forklaring på hvorfor... :D
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Gjest

Hei.

Takk skal du ha for tipset. Har lest og studert og funnet mange gode forklaringer på hvorfor det går an å tredele på ulike måter, men lite forklaringer på hvorfor det ikke går an kun ved enkel konstruksjon...kanskje det rett og slett er et av disse problemene det bare går an å svare dette på:

"det bare er sånn!"

Ok..ha en fortsatt god kveld.

tolill.
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Hvis du ser på noen av referansene i linken jeg ga deg, går det an å finne mye mer. Her står det litt mer om hvorfor det ikke er mulig:
http://www.uwgb.edu/dutchs/PSEUDOSC/trisect.HTM

Eventuelt kan du jo prøve å få lånt en av disse bøkene på et bibliotek:
Four books which prove that trisection is impossible with compasses and straightedge are The Trisection Problem by Robert C. Yates, Geometric Constructions by George E. Martin, Euclidean Geometry and Transformations by Clayton W. Dodge, and Ruler and the Round: Classic Problems in Geometric Constructions by Nicholas D. Kazarinoff. The algebraic theory concerning this is called Galois theory (a part of group theory), and there are a lot of books about that
tolill
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 02/01-2005 20:11

Hei.

TUSEN TAKK. :D

Matematikkeksamen nærmer seg og linken var super til det bruket.
Har skummet igjennom og blitt litt klokere, forhåpentligvis kommer forståelsen stykkevis og delt etterhvert...

Ha en riktig god kveld.
Tore Karlsen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 23/08-2015 18:41

Har nettopp lekt meg og utviklet en konstruksjonsmetode for tredeling av en vilkårlig valgt vinkel med passer og linjal.
Har etterprøvd metoden matematisk som viser å ha en nøyaktighet på 0,05 gr. avvik. Det vil si at det er umulig å oppdage avviket om man bruker passer og linjal.
Metoden gir mulighet for ytterligere et steg videre for å øke nøyaktigheten til 0,00005gr. teoretisk.
I praksis holder det med første trinn hvor nøyaktigheten allerede er på +-0.05gr.
Kan noen hjelpe meg hvor jeg kan registrere denne metoden som min, så vil jeg presentere løsningen senere.

Hilsen Tore Karlsen
Gjest

Tore Karlsen skrev:Har nettopp lekt meg og utviklet en konstruksjonsmetode for tredeling av en vilkårlig valgt vinkel med passer og linjal.
Har etterprøvd metoden matematisk som viser å ha en nøyaktighet på 0,05 gr. avvik. Det vil si at det er umulig å oppdage avviket om man bruker passer og linjal.
Metoden gir mulighet for ytterligere et steg videre for å øke nøyaktigheten til 0,00005gr. teoretisk.
I praksis holder det med første trinn hvor nøyaktigheten allerede er på +-0.05gr.
Kan noen hjelpe meg hvor jeg kan registrere denne metoden som min, så vil jeg presentere løsningen senere.

Hilsen Tore Karlsen
Fint med selvtillit da. Lykke til med oppfinnelsen.
https://www.patentstyret.no/no/Patent/H ... ke-patent/
Svar