Fullstendige kvadraters metode

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
cecilia
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 13/06-2007 09:12
Sted: vestlandet

Hva er egentlig fullstendige kvadraters metode? jeg vet den brukes til å løse andregradsligninger, og jeg ser hvordan jeg bruker den, kan bruke den.. men er det noen som kan forklare meg den? hva er den egentlig, hva er det jeg har gjort når jeg bruker den?
og.. hva heter denne saken på engelsk? :D :D :D :D :D :D :D
Å jul med din matte-glede...
:)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Hvis jeg har forstått deg rett, så heter det "Completing the square" og går ut på å få et annengradsuttrykk på formen [tex]ax^2+bx+c[/tex] til [tex]d(x-e)^2+f[/tex] hvor a,b,c,d,e,f er konstanter. Dette kan gjøre det enklere å observere visse egenskaper ved kurven til en eventuell funksjon, eller for å forenkle en eller annen operasjon.

Vi bruker kvadratsetningene, og utfører det slik:

[tex]ax^2+bx+c=a[x^2+\frac{b}{a}x+\frac{c}{a}]=a[x^2+\frac{b}{a}x+\frac{b^2}{4a^2} -\frac{b^2}{4a^2} + \frac{c}{a}]=a[(x+\frac{b}{2a})^2-\frac{b^2}{4a^2}+\frac{c}{a}]=a(x+\frac{b}{2a})^2+\frac{4ac - b^2}{4a}[/tex]

Klarer du å utlede annengradsformelen herfra?
Svar