Maple

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Feanturi
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 14/01-2008 21:31

Hei,

Noen som har hjelpedokument til matematiske metoder 2 i maple-form

Hadde vært takknemlig om noen ville dele dette med meg :D
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Hjelper dette? Gå ned til "Maple".

http://www.math.ntnu.no/emner/TMA4130/2005h/
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Feanturi
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 14/01-2008 21:31

Takk :D

Ja, skal nok hjelpe dette.

Men er det noen som har laget noe selv?

Trenger hjelp til matematiske metoder 2, altså laplace, fourierrekker osv.

Hvordan skal jeg huske/lære laplace/fourier kan ha alle hjelpemiddler på eksamen, inkl. maple.
Nukleon
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 28/02-2007 13:24

Med Laplace er det enkelt ved å se i tabellen i oppgaveboken til Matematiske Metoder 2. Der finner du direkte transformasjoner både vanlig og invers. Utrolig enkelt å bruke såfremt de ikke ber om fullstendig utrekning (lær deg å tenke og se litt utenom det åpenbare).

Dette kan være:
[tex] f(x) = \frac{x}{(x+2)+25} = \frac{x+2-2}{(x+2)+5^2} = \frac{(x+2)}{(x+2)+25} - \frac{2}{(x+2)+25} [/tex]

Dette er et eksempel på akkurat dette. [tex] f(x) = \frac{x}{(x+2)+25} [/tex] er ikke i noen formel, så dermed legger vi til og trekker fra det samme tallet og kan dermed lage to brøker som kan enkelt løses hver for seg ved hjelp av tabellen i boken.


Fourierrekker er å bruke formel ved å finne a(0), a(n) og b(n). Sett deretter inn i formelen under dette kapittelet i samme boken og du har en fullstendig Fourierrekke. For å spare tid kan du pugge når cos og sin er null eller alternerer mellom + og - 1. Dette vil lette rekningen betraktelig.
Feanturi
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 14/01-2008 21:31

ok, takk for tips og forklaring:)

Dette var faktisk veldig til hjelp :D

Siden jeg syns fourier og laplace er av vanskeligre grader
Svar