Valg av hypotesetest

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ani

Kan noen hjelpe...

Jeg skal gjøre en hypotesetest på sammenligning av to grupper med data, men klarer ikke å komme fram til hvilken test jeg skal bruke.

Testen baserer seg på en tverrsnittsanalyse hentet fra en spørreundersøkelse. Gjennomsnittet pr. observasjon er et resultat av svar på 17 ulike spørsmål som er vektet likt.

Hypotesen min er:
H0: Gjennomsnittet i gruppe 1 <= gjennomsnittet i gruppe 2
H1: Gjennomsnittet i gruppe 1 > gjennomsnittet i gruppe 2

I gruppe 1 har jeg 9 observasjoner, mens gruppe 2 har 14 observasjoner.
Min foreløpige antagelse er at det er lik varians i disse gruppene.

Det jeg ser for meg å bruke er en to-utvalgs test (T-test) med forventning om lik varians. ER DETTE RIKTIG? Burde jeg forstå at variansen sannsynligvis blir ulik og dermed velge en annen type test f.eks. Satterhtwaites metode? Eller kanskje andre metoder?

Hvis jeg velger en test med forventning om lik varians og observasjonene gir gi noe varierende reell varians. Hvor store forskjeller kan godtas for at jeg kan anse testen som korrekt?

Vennlig hilsen
ani
Bernoulli
Cantor
Cantor
Innlegg: 109
Registrert: 22/04-2004 18:51
Sted: Trondheim

Du må nok endre litt på null-hypotesen din. En to utvalgstest bør vel fungere greit hvis du kan anta lik varians. Du kan jo også regne ut variansen for de to gruppene og så vurdere om disse er like nok. Eller så kan først gjøre dette som en hypotesetest (men dette blir ikke en t-test).

Men dersom du kommer fram til at variansen til de to er ulike, så er vel ikke det noe problem. Testen blir i såfall nesten den samme. Er du usikker så bør du nesten teste om de har lik varians.

Jeg har dessverre ikke hørt om den andre testen du nevner. Er det en ikke-parametrisk test?
ani

Hva mener du met at jeg må "endre litt på null-hypotesen din" ?

Jeg vet forsåvidt at de to gruppene reelt har ulike varians (0.74 og 0,83 på en variasjonsbredde på 4,00 og 7,75), men det kan jeg jo i utgangspunktet ikke vite før undersøkelsen blir gjort.....

Hva mener du at jeg kan teste om de har lik varians?

Hilsen fra meg
Bernoulli
Cantor
Cantor
Innlegg: 109
Registrert: 22/04-2004 18:51
Sted: Trondheim

Null hypotesen din bør jo inneholde "=" og ikke "<=", ellers så kommer du jo ingen vei.

Hva du mener med variasjonsbredde vet jeg ikke, men du kan teste om de to variansene er like ved en F-test. Dersom s1 og s2 er standard aviket for de to gruppene (som du regner ut vha dataene du har) så er f = (s1 / s2)^2 Fisher-fordelt. Hvis du ikke har hørt om fisher fordeling så er det ingen vits at du gjør dette.

Jeg synes ikke det var så store forskjellen på variansene. Du kan jo godt gjøre én test hvor du antar lik varians, og én hvor du antar de er ulike. Dersom du får samme resultat på begge, så er alt i orden. Hvis ikke får du selv vurdere hvem du skal bruke.
Svar