Matematikk 1 (NTNU): Kjører bilen for fort?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Parmenides
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 08/09-2007 01:09

(Oppgave 3 fra eksamen 75001/75011 fra 1996-08-19, NTNUs Matematikk 1.)

Oppgavetekst: "En politipatrulje skal foreta en radarkontroll ved innkjørselen til en tunnel. Veien antas å være rett og går i nord-sør-retning. 200 m fra tunnelåpningen står et skilt som angir hastigheten til 70 km/h. En politimann som står 200 m rett øst for tunnelåpningen retter en laserpistol mot en bil idet den passerer skiltet. Laserpistolen angir at avstanden til bilen avtar med 65 km/h ved dette tidspunktet. Kjører bilen for fort? Svaret skal begrunnes."

Slik har jeg formulert svaret mitt: "Fordi vi skal avgjøre farten ved skiltpassering, kan vi tenke oss at bilens fart holdes konstant fra og med den passerer skiltet, og til og med 1 mm forbi.

Vi finner tiden bilen bruker på å kjøre denne avstanden:

t = ([symbol:rot] (0.2[sup]2[/sup] + 0.2[sup]2[/sup]) - [symbol:rot] (0.2[sup]2[/sup] + (0.2[sup]2[/sup] + 10[sup]-6[/sup])[sup]2[/sup])) / 65 [symbol:tilnaermet] 1.088 * 10[sup]-8[/sup]

(t i timer h)

Farten v:

v = (1 * 10[sup]-6[/sup]) / t [symbol:tilnaermet] 91.9

(v i km/h)

Altså kjører bilen over høyeste tillatte fart."

Fasiten sier at "Bilens fart er 91.9 km/h", men jeg ønsker meg kommentarer til løsningen og forslag til forbedringer. Hvordan kunne jeg løst problemet mer formelt, f.eks. slik at jeg slapp å bestemme millimeteren med konstant fart (denne avstanden går mot 0).

Mange takk for alle innspill.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Kan du finne en relasjon mellom distansen mellom bil og kontrollør og distansen mellom bil og tunnellåpning? Kan du så benytte implisitt derivasjon?
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=19831

Oppgaven er diskutert her også. kan være til hjelp
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Svar