Hypotestesting....

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Olsa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 08/04-2005 18:09
Sted: Porsgrunn

Hjelp! :oops:

Oppgaven lyder:

Etter en tids behandling av en lakseelv med et nytt middel for å bekjempe den skadelige parasitten, fanger man 300 av totalt 900 lakseunger, og av disse er 84 infisert med parasitten. Ved forrige undersøkelse fant man at andeles infisert laks var ca. 1/3. Det nye middelet har uønskede bivirkninger, og man ønsker å redusere brukeb av det snarest mulig. Samtidig er det fare for at en for tidlig reduksjon vil føre til at parasitten får overtaket, og at laksebestanden blir helt ødelagt. Er det rimelig å tolke det nye resultatet som et tegn på at parasitten er på retrett i elva, slik at behandlingen kan reduseres?

Formuler en nullhypotese og alternativ hypotese, og velg hva slags test du vil gjennomføre. Hvilket signifikansnivå synes du virker rimelig?

Trenger hjelp her jeg.... Skjønner absolutt ikke hvor jeg skal begynne engang!! :cry:

Håper det er noen av dere som kan hjelpe meg.
Svar